מדוע להצביע עבור חד"ש בהסתדרות המורים: גשר בין העמים דרך מערכת החינוך

במערכת החינוך כיום, יותר מ-17% מהמורים הם עובדי קבלן או עובדי עמותות, המועסקים לפי שכר שעתי, ללא תנאים סוציאליים וללא ביטחון תעסוקתי. רק רשימה אחת, רשימת חד"ש, העלתה במצעה התחייבות לפעול לעקירה מן השורש של התופעה של מורי הקבלן בבתי הספר. חודש תשרי, חודש החגים, עבור מורי קבלן הוא קללה, כי אין הם מקבלים שכר. כך גם בחופשת הקיץ. זו גם בושה, שהסתדרות המורים נעלה בשרירות לב את שעריה בפני מורי הקבלן.

2017-04-28_203811

למרבה הצער, היינו עדים לגילויי הסתאבות של הנהגת הסתדרות המורים. שכר נבחר ציבור בהסתדרות המורים חייב להית צמוד לשכר, לדרגה, לוותק ולתפקיד בהוראה טרם כניסת הנבחר לתפקיד. אין לקבל את הפער הגבוה בין שכרו של מי שנבחר לשרת את ציבור המורים לבין השכר המשולם למורים שבחרו בהם – כפי שהיה נהוג עד כה. בוודאי יש לשלול הפרשות כספיות דמיוניות מקופת המורים לנבחרי ציבור. למרות התרברבויות הנהגת הסתדרות המורים בהישגיה, מסתבר, שבתנאי השכר למורה בשנותיו הראשונות בהוראה אנחנו במקום האחרון בקרב המדינות הקפיטליסטיות המפותחות. גם מורים שחצו את הקו של עשר שנות ותק ועם שני תארים אקדמאיים, ימצאו עצמם בתחתית הרשימה.

רשימת חד"ש בהסתדרות המורים נאבקת להכפלת השכר למורה מתחיל. שכר הוגן מבטיח עתודה יציבה של מורים, וכך תימנע התופעה המדאיגה של פרישה מהוראה כבר בשנים הראשונות לעבודה.

גן ובית ספר בכל יישוב

רשימת המורים הדמוקרטית מחויבת להיאבק נגד המחסור באלפי כיתות לימוד ביישובים הערביים. בניית עשרות כיתות בשנת שחלפה היא בבחינת "אקמול לחולה אנוש". שר החינוך, נפתלי בנט, מודה במחסור בכיתות, אך הודאה זו לא פתרה את הבעיה.

רשימת חד"ש היא הרשימה היהודיתערבית היחידה בהסתדרות המורים. היא דורשת שגם בכל ישוב ערבי יהיו גן ילדים ובית ספר יסודי. בעשרות יישובים, במיוחד בנגב, כמו אום אלחירן, בו חיים למעלה מאלף תושבים, אין מוסד חינוכי. ילדים חייבים לנסוע או ללכת קילומטרים רבים לעיר סמוכה. לעומת זאת בהתנחלויות, בקיבוצים ובמושבים, בהם חיה אוכלוסייה קטנה, קיים לפחות גן ילדים ובית ספר יסודי אחד. כשם שבישוב יהודי המונה 300 נפשות פועל בית ספר יסודי, כך חייב לפעול בית ספר גם בכפר עג'ור המונה למעלה מאלפיים תושבים.

לשמור על הגשר בספרות והיסטוריה

רשימת חד"ש בהסתדרות המורים נאבקת נגד צנזורה של מחשבות, המוציאה ספרים מרשימת ספרי לימוד בבחינות הבגרות, כמו שנעשה בבוטות לאחרונה כלפי הספר "גדר חיה" מאת הסופרת דורית רביניאן. כל אחד מגיבורי הספר נושא עמו כאב וסבל הטמון בהיסטוריה הלאומית של זולתו תוך הכלה למרות הקרע הלאומי המדמם. גיבוריה של רביניאן מייחלים לגשר של שלום אך השר בנט, באבחת החלטה לאומנית ובסיוע קשר השתיקה של ארגוני המורים, צנזר את הספר.

ממערכת הלימודים צונזרו שירה, מאמרים וספרי פרוזה נוספים, כמו ספרו של ס. יזהר, המבקר קשות פגיעות חמורות באוכלוסייה הפלסטינית. הוצאו מתכנית הלימודים השיר של נתן אלתרמן "על זאת"; השיר של אבא קובנר "גרניקה על כל גבעה"; והשיר של מחמוד דרוויש, שהכניס שר החינוך לשעבר יוסי שריד לרשימת היצירות בספרות.

רשימת חד"ש בהסתדרות המורים מייחסת חשיבות רבה לכינון מערכת לימודים מתקדמת באזרחות ובהיסטוריה, שתפתח צוהר ליגונם של שני העמים החיים כאן. ביום הזיכרון, חיוני לאפשר מתן ביטוי לשני העמים. כשם שאני כואב לכתם של 6,000 צעירים במלחמה עקובה מדם, יש מקום לתת ביטוי לכאבו של תלמיד ערבי, בוודאי גם כאב הוריו, על מאות אלפי ערביםפלסטינים שנהרגו או נסו על נפשם או גורשו מכאן. להבנה בין עמים ניתן להגיע רק כאשר יוצרים תשתית של מערכת חינוך הומניסטית המלמדת להכיל את כאבו של הזולת.

חיוני להשתית דפוסי חינוך של פתיחות של ילדים בני עם האחד לעם השני וזאת על ידי לימוד שפתו של השכן. רשימת חד"ש בהסתדרות המורים מגויסת להגברת לימודי השפה העברית בבתי ספר בישובים הערביים ולהגברת לימודי הערבית בקרב יהודים. שפה היא גשר. כיום, העמקה בלימודי ערבית בכיתות גבוהות נועדה להכשיר חיילים השולטים בערבית.

להגנת זכויות המורים ולמען חינוך דמוקרטי, אני קורא למורים להטיל ביום הבחירות, ב-16 במאי, להטיל בקלפי את האותיות ר"פ; ולתת ייצוג גדול יותר לרשימת חד"ש בהסתדרות המורים.

איתן קלינסקי

הרשימה פורסמה בגיליון "זו הדרך" האחרון