מגמה ירוקה: לעצור את תכנית בניית 10 היישובים בנגב

"בוקר טוב לחברי המועצה הארצית לתכנון ובניה, אנחנו נהיה כאן בחוץ עם המגפון ונשמיע את קול תושבי הנגב לכל אורך הדיון. אנו קוראים לכם 'עוצרים את תכנית עשרת היישובים – בונים בערים ולא בפרברים". זהו המסר שהביעו בקול רם פעילי מגמה ירוקה בהפגנה שקיימו בשבוע שעבר, ביום שני, מול ישיבת המועצה הארצית לתכנון ובניה שהתכנסה בירושלים כדי להחליט על הקמת היישובים החדשים – תוך נישול האוכלוסייה הערבית-בדואית.

ממגמה ירוקה נמסר כי ממשלת הימין מצהירה שהיא פועלת לפיתוח הנגב "אך בפועל הישגיה דלים, מדיניותה אינה עקבית ובמקום לפתח את הישובים הקיימים שאותם הקימה בעבר היא זונחת אותם ומפתחת להם מתחרים. אין כל הצדקה לכך שדימונה וערד יקפאו על עומדן, שעה שהמדינה משקיעה הון תועפות בבניית ישובים שיתחרו בהן".

2014-07-06_193942

פעילי מגמה ירוקה מפגינים בשבוע שעבר בעת ישיבת המועצה הארצית לתכנון ובניה בירושלים (צילום: מגמה ירוקה)

לדברי הפעילים מחויבותה הראשונה של המדינה צריכה להיות לחיזוק הישובים הקיימים ולהבטחת שירותים ראויים לתושביהם, שחלקם הופלו ואף הופקרו משך עשרות שנים. אין סיבה שהם יישארו שוב "אחרונים בתור", ושוב יועדפו אחרים על פניהם. מהי עלות הקמתם של ישובים חדשים לעומת חיזוק ישובים קיימים? מחקר שנערך עבור המשרד להגנת הסביבה מוכיח שעלות הקמתו של ישוב כפרי חדש גבוהה פי שלושה מעלות הקמת מספר יחידת דיור דומה בעיר קיימת. "הפער המשמעותי לא מתבטא רק בהקמת הישובים אלא גם בהשקעות הממשלה בתחזוקתם לאורך השנים. תוצאות הבדיקה מצביעות על פער עצום בהוצאות הקמה ותחזוקה של משרדי ממשלה, ורשויות מקומיות בין ישובים כפריים חדשים לישובים קיימים מורחבים. נבדקו עלויות הקמה (תשתיות, בפיתוח, בבנייה ועוד) ועלויות שוטפות (תחזוקה, אובדן שטחים פתוחים, עלויות זמן נסיעה, ועוד", נמסר. ועוד: החלטת הממשלה בדבר הקמת היישובים החדשים מתייחסת אל מרחב הנגב כאל מרחב שומם, שהתכנית המוצעת מבקשת "להפריחו". אוכלוסיית היעד של התכנית היא אוכלוסייה יהודית בעיקרה וכוללת משפחות, גרעיני התיישבות ומשפחות חיילי צבא קבע, "אולם, באזור מבואות ערד קיימים שישה כפרים לא מוכרים בהם מתגוררת אוכלוסייה בדואית. התכנית להקמת הישובים החדשים, בה כלולה הקמת ישוב בדואי יחיד שאוכלוסייתו אינה מוגדרת, מתעלמת במכוון מהאוכלוסייה הבדואית המקומית ומהצורך להסדיר באופן צודק את סוגיית התיישבותה. בכך התכנית מוכיחה את עצמה כלא שוויונית ולא דמוקרטית".