מגייסים משאבים לפרסום הספר 'הממשל הצבאי: אסופת מסמכים'

מכון עקבות לחקר הסכסוך הישראליפלסטיני פתח במבצע גיוס משאבים, העומד להסתיים ביום חמישי הקרוב, להוצאתו לאור של הספר "הממשל הצבאי, 1966-1948 – אסופת מסמכים". הספר כולל מסמכי ארכיון מוערים מתקופת הממשל הצבאי, המוצגים במתכונת אלבומית. הספר מעניק הזדמנות להכיר מבפנים את אחת התקופות המעצבות בהיסטוריה הישראלית.

תקופת הממשל הצבאי במדינת ישראל (1966-1948) מושכחת בהיסטוריה הישראלית, ועד היום מיעטו לחקור אותה. לאורך 18 שנות קיומו של הממשל הצבאי, חיו אזרחי המדינה הערביםפלסטינים תחת משטר צבאי והיו נתונים להגבלות קשות ומחמירות על כל פעולה בחיי היוםיום. לאן הותר להם לנסוע, מה הורשו לעשות, היכן הותר להם לעבוד – כל אלה קבעה המדינה באמצעות מנגנון הממשל הצבאי. בראש המערכה לביטולו עמדו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) על חבריה הערבים והיהודים.

"ספר הממשל הצבאי" הוא אסופה ראשונה מסוגה, המכילה כ-100 מסמכים ובהם תכתובות, פרוטוקולים, מפות, צילומים, עדויות וקטעי דו"חות. למסמכים מצורפים הסברים, והם מוצבים בהקשרם ומאורגנים לפי נושאים. "הספר – בן כ-300 עמודים בפורמט אלבומי גדול – מספק מבט מעמיק על הממשל הצבאי, על מטרותיו ועל דרכי הפעולה שלו – הכל על בסיס מסמכיו של הממשל עצמו כמו גם על בסיס עדויותיהם של נתיניו, והוא מיועד לכל מי שמתעניין בחברה הישראלית ובהיסטוריה המשותפת של יושבי הארץ הזו", מסר מכון עקבות.

הספר הוא תוצר של עבודה ממושכת באיתור, בדיגיטציה ובמחקר של אלפי מסמכים על אודות הממשל הצבאי שנעשתה במכון עקבות. "התמיכה תסייע ישירות לכיסוי עלויות ההדפסה של הספר. בתמורה נשמח לשלוח עותקים של הספר ותשורות שונות", נמסר.

1 במאי 1958 בנצרת

על מעללי הממשל הצבאי ופשעיו ניתן ללמוד מאירועי יום העובד הבינלאומי ה-1 במאי 1958 בעיר נצרת. ב-29 באפריל 1958 ניתן אות הפתיחה להתקפה של השלטונות, שהגיעה לשיאה כעבור כמה ימים, נגד המפלגה הקומוניסטית הישראלית. בבוקרו של אותו יום התייצבו שוטרים במועדון המפלגה בנצרת ובידם צו חיפוש. השוטרים עצרו במועדון את סליבה ח'מיס ואת ח"כ אמיל חביבי, תוך הפרה גסה של חסינותו הפרלמנטרית. מייד לאחר שהידיעה על מעצרם של השניים פשטה בעיר, יצאו המוני תושבים בהפגנות בתביעה לשחרורם המיידי. המשטרה פיזרה את המפגינים בכוח.

    החיפוש הפרובוקטיבי במועדון מק"י ומעצרם של שניים ממנהיגיה הבולטים לא גרמו לביטול צעדת ה-1 במאי שתוכננה בנצרת, ואף לא אחת מהעצרות וההפגנות שתכננה המפלגה לקיים במקומות אחרים. להיפך, מספר המשתתפים בהן היה גדול מהמצופה, ונשבה בהן רוח לחימה חזקה.      

    ב-1 במאי עצמו תקפו כוחות גדולים של משטרה וצבא את ההפגנות שערכה מק"י בנצרת ובאום אלפחם. התיאורים והתמונות בתקשורת, ובעיקר התמונות מההפגנה בנצרת שפורסמו בשבועון "העולם הזה", העידו כאלף עדים על ממדי האלימות שהפעילו המשטרה והצבא נגד המפגינים ונגד חברי הכנסת שמואל מיקוניס ואמיל חביבי. באום אלפחם תקפו  השוטרים את ח"כ תופיק טובי.

הנשים בפיקוד

    במהלך פיזורן האלים של ההפגנות עצרו כוחות הביטחון עשרות אנשים, כולל נשים רבות. מפגינים רבים נפצעו, וחלקם נזקקו לטיפול רפואי. המשטרה ביצעה מעצרים גם ביישובים ערביים נוספים בגליל, בהם נערכו עצרות ה-1 במאי מטעם מק"י: בשפרעם, בסחנין, בבענה, בעראבה ובכפר יאסיףהמעצרים נמשכו ימים רבים אחרי ה-1 במאי. המורה נימר מורקוס מכפר יאסיף נעצר כשלושה שבועות לאחר ה-1 במאי בעת ששהה בביתהספר בו לימד בכפר דיר אלאסד.

    עם הנשים העצורות נמנו אודט נימר, אמיליה סבאע', ותיקה אלקאסם וסמירה ח'ורי. ח'ורי סיפרה: "בעקבות המעצרים  ההמוניים  של   חברי   המפלגה   ואוהדיה, הבנו שמטרתם לגרום לשיתוק פעילותה של המפלגה. לכן, אנו, החברות, החלטנו למלא רבים מהתפקידים של החברים העצורים: פתיחת מועדוני המפלגה, בכלל זה המועדון שליד המעיין, במרכז נצרת, הפצת היעיתון 'אלאתחאד' וחלוקת הכרוזים של המפלגה. אמיל חביבי, סליבה ח'מיס, פואד ח'ורי וחברים נוספים, שהתחבאו מפני המשטרה במקומות מסתור שונים, היו מנסחים את הכרוזים, ואנחנו, החברות, היינו מביאות אותם לדפוס ודואגות להפצתם. פעילותנו שיגעה את השלטונות, ולכן הם עצרו חברות רבות, לעתים יותר מפעם אחת. תושבי העיר שלא היו חברי מפלגה ומעולם לא מילאו כל תפקיד במפלגה – פנו אלינו וביקשו לחלק במקומנו את העיתון 'אלאתחאד'".

    באירועי ה-1 במאי עצרה המשטרה מאות פעילים. עורכי הדין שייצגו אותם – חנא נקארה, מנחם וקסמן, פישל הרצברג ומשה רודיטי – מסרו כי הם טיפלו בכ-400 עצורים. רבים נעצרו באמצעות צווים מנהליים – מורשת משפטית מהמנדט הקולוניאלי הבריטי.

נמרוד עובד

לתרומה: https://akvt.in/Mil-Rule-Book

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב