מבצע גיוס משאבים מקוון למימון ההצגה 'ההודאה' על הנכבה

   "בשנים האחרונות ודאי הגיעו אליך, מדי פעם, שמועות על המחזה 'ההודאה' שכתבתי ב-2006, העוסק בקרע המדמם שנפער ב-1948 בין יהודים וערבים בישראל, קרע שעדיין לא הגליד, קרע שהממסד התרבותי-פוליטי והממסד החינוכי אוסרים לדון בו ובהשלכותיו על היווצרותה של חברה משותפת בארצנו. המחזה עלה לראשונה ב-2014 בהצלחה רבה בוושינגטון בבימויו של סיני פתר, ואף היה מועמד לפרס הלן הייז היוקרתי" – כתב המחזאי מוטי לרנר לעשרות מידידיו בשבוע שעבר.

2016-06-12_203426

גירוש תושבות טנטורה (צילום: בנו רותנברג, גנזך המדינה)

 

"ההודאה" הוא מחזה פוליטי שנכתב ב-2005 והעוסק בכיבוש הכפר טנטורה ב-1948. המחזה עוסק בעיקר בפער בין הנרטיבים של צה"ל ושל תושבי הכפר הערבים. על פי צה"ל, הכיבוש גבה 70 הרוגים פלסטינים, ואילו החוקרים אילן פפה וטדי כץ מאוניברסיטת חיפה הגיעו למסקנה, שהיה במקום טבח שבמהלכו נהרגו יותר מ-200 בני אדם.

לדברי לרנר, "עד כה לא עלה בידינו להעלות את המחזה באחד התיאטרונים הרפרטואריים בארץ. באקלים התרבותי השורר אצלנו בימים אלה, קשה להאמין שאחד התיאטרונים הללו יעז להעלותו בעתיד הנראה לעין". תיאטרון יפו, שהוא במה לשיח תרבותי-פוליטי בין יהודים וערבים, הרים את הכפפה, והמחזה יעלה על בימתו בקיץ הקרוב. יביים: סיני פתר, תפאורה ותלבושות: פרידה שוהם, מוסיקה: חביב שחאדה, תאורה: יחיאל אורגל. בין המשתתפים: עודד קוטלר, חווה אורטמן, ג'ורג' איסקנדר, רובא בלאל, דניאל ברטוב וחנא אידי.

על כך הוסיף לרנר: "דווקא כאשר הממסד הפוליטי-תרבותי אומר לא, אנו אומרים כן. אנו אומרים כן לדיאלוג מקרב ובונה בין יהודים ערבים. אנו אומרים כן לדיאלוג החותר לפיוס. אנו אומרים כן לדיאלוג שיקדם את היווצרותה של חברה משותפת בישראל, שחלקיה חיים זה בצד זה תוך הכרה וקבלה, ומקיימים ביניהם שיח אמפאתי".

אך תיאטרון יפו הוא תיאטרון דל תקציב. הממסד התרבותי ממעט לתמוך בו. הקרנות הציבוריות המסייעות מדי פעם להפקות פרינג' מתעלמות מן ההפקה משיקולים פוליטיים. יוצרי "ההודאה" ושחקניה מקווים שידידי התיאטרון שוחרי השלום בישראל ימלאו את תפקיד הממסד התרבותי והקרנות הציבוריות ו"יאפשרו לנו להיאבק על זכותנו וחובתנו ליצור שיח תרבותי פוליטי העוסק בשאלות היסוד של קיומנו".

החזרות אמורות להתחיל ב-1 ביולי, וההצגה הראשונה תתקיים במוצאי שבת, 17 בספטמבר. על מנת לאפשר את העלאת ההצגה, לרנר וחבריו פתחו במבצע גיוס מימון המוני מקוון. עד הבוקר (ראשון) גויסו 29 אלף מתוך 60 אלף השקלים הנחוצים להפקה.

"התקציב שאנו מגייסים נועד לאפשר את הפקת ההצגה בתנאי המינימום של איגודי היוצרים, ואת פרסומה והפצתה בקרב קהל יהודי וערבי, מתוך מחויבותו העמוקה של תיאטרון יפו ליצירת חוויה אמנותית מעוררת  תקווה  לשינוי. אנו משוכנעים שההצגה משקפת סדר יום תרבותי-פוליטי הכרחי לקיומה של החברה הישראלית".

המחזה לא הועלה עד כה בארץ, למרות שארבעה תיאטרונים הודיעו שיעלו אותו. לרנר מעולם לא שמע זאת במפורש, אבל לדבריו, "בין השורות המסר היה שהם פוחדים להעלות הצגה כזו". בקאמרי שקלו להעלות את המחזה אשתקד – אך לבסוף החליטו לבטל את ההפקה.

 

הקישור למימון ההמונים המקוון:  http://www.headstart.co.il/project.aspx?id=18121

 

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב