מבט מהצפון: ארה"ב לא ערוכה כדי להתמודד עם נגיף הקורונה

הדבר היחיד שמפחיד יותר מהתפשטות וירוס הקורונה ברחבי העולם הוא הידיעה שהמדינה הזאת (ארצות הברית – ז"ה) לחלוטין אינה ערוכה להגן על האוכלוסייה מפניו. תגובת הרשויות למגפה הייתה מצחיקה, אלמלא הייתה כל כך מסוכנת. ראשית, מדיניות הצנע של הממשל ביטלה את התקצוב למחלקת ההתמודדות עם מגפות, האחראית להיאבק בהתפרצות מחלות מדבקות. אך גינוי קבלת ההחלטות בממשל טראמפ הוא עניין קל מדי. המשימה החשובה באמת היא לנתח את בעיות העומק שיוצר הקפיטליזם בתחום הבריאות.

אומרים לנו שוב ושוב שסוציאליזם אינו עובד. אבל דווקא סין הסוציאליסטית, היכן שהווירוס פרץ לראשונה, היא זו שהצליחה לבלום את התפשטותו ולהשתלט על עקומת ההידבקות. לארה"ב, לעומת זאת, אין אף לא אחת מהמערכות הציבוריות שאיפשרו לסין התמודדות בולמת. דווקא הקפיטליזם הוא השיטה שאינה עובדת כאשר צריך לדאוג לצרכים האמיתיים של בני אדם.

אומרים לנו שוב ושוב שארה"ב היא המדינה הטובה ביותר בעולם, עם מערכת הבריאות הטובה ביותר. אך הנגישות של טיפול רפואי בארה"ב רחוקה מאד מלהיות מספקת. זו מערכת שבנויה על רווח, והיא בהחלט מייצרת רווחי עתק עבור תעשיית התרופות ועבור חברות הביטוח. אך התוצאה עבור מרבית האוכלוסייה היא בינונית במקרה הטוב. מדינות אחרות, דלות משאבים לעומת ארצות הברית, הן בעלות מערכות רפואה ציבוריות יעילות. בשיטה האמריקאית, הצרכים הבסיסיים ביותר של מרבית החולים ושל עובדי הבריאות אינם נענים. צוותים רפואיים רבים מתלוננים על כך שלא קיבלו שום הכשרה מקצועית כיצד להגן על עצמם מהווירוס בעודם מטפלים בחולי קורונה.

בעוד שאיטליה, מדינה קפיטליסטית נוספת, הוכנסה לסגר כללי בעקבות השתוללות בלתינשלטת של נגיף הקורונה, סין מדווחת על ירידה בשיעור ההדבקות ועל שיפור ביכולות הטיפול. שעה שאמריקאים אינם מסוגלים למצוא ג'ל לחיטוי ידיים בשום מחיר, ממשלת סין בונה בתי חולים חדשים בתוך שבוע ימים.

מניע הרווח מוצג באמריקה כפתרון לכל בעיה, במקום כמקור של כל הבעיות. ישנן אמנם מדינות נוספות המתירות ביטוחי בריאות פרטיים, אבל הן מפעילות רגולציה לגבי גובה הסכומים שמותר לחברות הביטוח לגבות ובאילו תנאים.

"המדינה הטובה ביותר בעולם" אינה מפספסת שום אפשרות לתת לטורפים הללו, ענקי הביטוח, לגזול מקורבנותיהם. רק מדינה כושלת אינה יכולה לספק לכל אזרחיה הזקוקים לכך ערכות לאבחנת קורונה, ולאפשר לגורמים פרטיים לסחוט ממי שכן הצליח להיבדק 3,000 דולר עבור מה שצריכה להיות זכות בסיסית ופטורה מתשלום.

כמעט כל פתרון שמציגות הרשויות למשבר בא על חשבון האנשים הפשוטים. "כלכלת החלטורה" ומשרות שעתיות בשכר נמוך אינן מאפשרות לעובדים להישאר בבית כאשר הם חשים ברע. המחיר הגבוה של טיפול רפואי הוא מחסום בפני טיפול בכל סוג של מחלה. האיש שהממסד הדמוקרטי מקדם להיות הנשיא הבא, ג'ו ביידן, מתרברב בכך שיטיל וטו נשיאותי על כל יוזמה לספק טיפול רפואי חינם לכל האמריקאים. אין פלא אפוא שמדינה זו תיפגע קשות בכל פעם שתופיע מגפה מסדר גודל כזה.

המערכת הקפיטליסטית אינה מסוגלת לספק די ג'ל לחיטוי ידיים, אך למושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו יש רעיון. הוא הציע שמדינת ניו יורק תייצר ג'ל לחיטוי ידיים באמצעות העסקת אסירים בבתי כלא, ואת התוצרים יחלקו לציבור סוכנויות ממשלתיות שונות. האירוניה חוגגת: בשם ההגנה על השוק החופשי, המדינה מקצצת במשאב הציבורי שנועד להתמודדות עם מגפות – אך משתמשת בעובדי כפייה בבתי כלא כדי לעשות את מה שהשוק החופשי אמור לעשות, אך איננו יכול.

דונלד טראמפ התייחס בעבר למדינות העולם השלישי כאל "מדינות מחורבנות". אך האמת היא שהוא עצמו עומד בראש מדינה מחורבנת. ארצות הברית מצטיינת בכליאת אנשים בבתי סוהר, כפי שהאסירים המייצרים ג'ל לחיטוי ידיים במדינת ניו יורק יכולים להעיד. ארצות הברית מצטיינת בייצור נשק ובפלישה למדינות זרות. המשטרה האמריקאית מצטיינת בקטל אזרחים, ומחירי הטיפול הרפואי במדינה הם הגבוהים ביותר בעולם.

וירוס הקורונה הוא מחלה חדשה היוצרת בעיות חדשות, אך ארצות הברית אינה דואגת לאזרחיה גם בזמנים הטובים ביותר. וירוס הקורונה שב ומבהיר זאת.

מרגרט קימברלי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב