מאיימת לשגר חיילים: ממלכת מרוקו נגד התנועה לשחרור הסהרה המערבית שתחת כיבוש

ממלכת מרוקו הודיעה בסוף השבוע כי חייליה פתחו במבצע צבאי באזור הגבול הדרומי של סהרה המערבית, אותה כבשה מרוקו ב-1975 עם נסיגת ספרד. ברבאט אמרו כי הצבא פועל לשחרר את חסימת צירי התנועה בין סהרה המערבית לבין מאוריטניה השכנה, לאחר שאלה נחסמו בידי מפגינים. לפי ממשלת מרוקו, הצבא צפוי "לשחזר את התנועה החופשית לתנועה אזרחית ומסחרית". החזית לשחרור לאומי של סהרה המערבית, הפוליסריו, הזהירה כי תראה בהעברת כוחות צבא לאזור החיץ בגבול מאוריטניה פרובוקציה מצד ממשלת מרוקו. עוד נמסר מהחזית, הנאבקת למען עצמאות מזה שנים ארוכות, כי "כניסת כל גוף צבאי, ביטחוני או אזרחי מרוקאי לאזור החיץ של גוארגורת תיחשב כתוקפנות בוטה, אליה יגיבו הלוחמים הסהראווים על מנת להגן על עצמם ולהגן על הריבונות הלאומית. פירוש הדבר גם סיום הפסקת האש ותחילתה של מלחמה חדשה ברחבי האזור".

נשים במחנה פליטים סהראווי בטינדוף מפגינות, ביום שישי האחרון, נגד התערבות הכוחות המרוקאים (צילום: סוכנות הידיעות של סהרה המערבית)

גוארגורת ממוקמת על החוף הדרומי של סהרה המערבית לאורך הכביש המוביל למאוריטניה, כ-380 ק"מ צפונית לנואקשוט (בירת מאוריטניה). האזור מצוי תחת פיקוחו של כוח שמירת השלום של האו"ם. בשבוע שעבר פנו כ-200 נהגי משאיות מרוקאים לרשויות מרוקו ומאוריטניה בבקשה לעזרה ואמרו כי הם לכודים בצד המאוריטני של הגבול ליד העיירה גוארגורת בגלל חסימת הכביש בידי מפגינים.

אזור עשיר במשאבי טבע

מערב הסהרה, שטח נרחב של מדבר בחוף האטלנטי של אפריקה, היא טריטוריה שנויה במחלוקת מאז שחרורה מהשלטון הקולוניאלי הספרדי. רבאט שולטת ב-80 אחוז מהשטח, כולל מרבצי הפוספט ומי הדייג שלה. מרוקו, הטוענת כי הסהרה המערבית היא "חלק בלתי נפרד" מהממלכה, הציעה אוטונומיה לתושביה אך מתעקשת לשמור על ריבונותה במקום. חזית הפוליסריו, הנתמכת בידי אלג'יריה, ניהלה מלחמת עצמאות עקובה מדם בשנים 1991-1975, ודורשת כעת משאל עם על הגדרה עצמית.

שני הצדדים חתמו על הפסקת אש בספטמבר 1991 בחסות האו"ם לאחר 16 שנות מלחמה. אך משאל העם המתוכנן נדחה שוב ושוב בגלל התנגדותה של ממשלת מרוקו. המשא ומתן על עתיד הסהרה המערבית בין מרוקו, הפוליסריו, אלג'יריה ומאוריטניה תקוע מזה תקופה ארוכה.

יצוין שממלכת מרוקו שתחת השפעת ארה"ב הוזכרה רבות בשבועות האחרונים כמועמדת נוספת לנרמול היחסים עם ישראל., זאת בהמשך להסכמים שנחתמו בלחצו של ממשל טראמפ עם נסיכויות המפרץ ועם סודאן. לפי "מעריב" (15.11), "לא מן הנמנע כי בישראל ינסו להגיש סיוע לממשלה המרוקאית בעניין הסכסוך בסהרה המערבית, בתמורה להתקדמות בנושא שיחות השלום ביניהן". לצה"ל ולמוסד קשרים הנמשכים זה עשרות שנים עם שירותי הביטחון של מרוקו.

מהי חזית הפוליסריו

חזית פוליסריו היא תנועת מחתרת שהוקמה ב-1969 ונלחמה בקולוניאליזם הספרדי עד 1975 – השנה בה נסוגה ספרד ממושבה אפריקאית זו. הפוליסריו נאבקת למען השאיפות הלאומיות של הסהראווים, עם ממוצא ברברי, המונה כחצי מיליון איש בלבד. למרות זאת הצליחו פעיליה להעמיד, בסיוע חומרי מאלג'יריה, כוח המונה יותר מ-15 אלף לוחמים מצוידים היטב. עם השתלטות ממלכת מרוקו על שטחה של המושבה הספרדית לשעבר, בניגוד לרצונם של רוב תושביה, פתחו לוחמי הפוליסריו במתקפה נגד צבא מרוקו.

מאז השתלטותה על השטח שולחת מרוקו יותר ויותר מתיישבים לתוך הסהרה המערבית. הפוליסריו רואה בהם מתיישבים לא חוקיים ונאבקת בהם. מרוקו אף החלה לבנות ב-1982 סדרה של קווי תיחום וביצורים הידועים בכינוי "החומה", החוצים את הטריטוריה מצפון לדרום ותוחמים כשלושהרבעים מכלל שטחה של סהרה המערבית. החומה מורכבת מערמות חול שעליהן גדר רשת וחלקים הבנויים בטון וכוללים מוצבים מבוצרים. אורך קו הגבול הוא כ-1.5 אלף ק"מ ואורכו של המכשול, כולל החלק העובר במרוקו, קרוב ל-1,7 אלף ק"מ. לאורך הגבול מוצבים כ-100 אלף חיילים שטחים קרובים לגבול ממוקשים נגד אדם.

אחמד פילגר

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב