מאות פעילי שמאל הפגינו בחיפה וגינו את ההרג בעזה ואת המעצרים; ליברמן מוסיף להסית נגד ח"כ עודה

מאות פעילי שמאל, יהודים וערבים, התאספו אמש (ראשון) בכיכר אונסק"ו שלמרגלות גן הבהאים בחיפה ומחו נגד האלימות משטרתית במהלך הפגנת הזדהות עם תושבי עזה בעיר ביום שישי. בין השלטים שהונפו: "בעזה רצחתם מפגינים, בחיפה שוברים עצמות", "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "מאבק מאוחד נגד הכיבוש" ועוד. את הפגנת הסולידריות ארגנו מק"י וחד"ש, תנועת עומדים ביחד, פורום המשפחות השכולות, לוחמים לשלום, נשים בשחור, אשה לאשה מרכז פמיניסטי חיפה ומאבק סוציאליסטי.

2018-05-21_200659

מפגינים, אמש, נגד הכיבוש בשדרות בן גוריון בחיפה (צילום: אל אתיחאד)

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) אמרה בהפגנה: "התכנסנו הערב, ערבים ויהודים, כדי להגיד בקול רם וברור שכל ניסיונות ההפחדה וההשתקה לא ימנעו מאיתנו להמשיך במאבק הצודק נגד הכיבוש ולמען הסרת המצור מעל עזה. אנחנו חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני, נמשיך להיאבק למען הקמת המדינה הפלסטינית ובירתה ירושלים המזרחית". "הפגנה זו היא תשובה נחרצת בפרצופם של כל אלה שחשבו כי בדיכוי הפגנות ומעצרים יבודדו אותנו מכאבם של בני עמנו. עוד מעט ידון בית המשפט במעצרם של הצעירים מהפגנת שלשום. מעצר בלתי חוקי ויש לשחררם לאלתר", הדגישה. בהפגנה לקחו חלק יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) ומזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית, עאדל עאמר.
מוקדם יותר, ח"כ עודה תקף את שר הביטחון אביגדור ליברמן ואת השר לביטחון פנים גלעד ארדן. בראיון לחברת החדשות, הוא ביקר את דבריו של השר ליברמן שכינה אותו "מחבל" וקרא למאסרו. ח"כ עודה אמר כי דברי השרים מהווים עבירה פלילית. "מה שדיברתם עכשיו על ליברמן וארדן, כל אזרח במדינת ישראל צריך להבין ששר הביטחון מאשים אותי שאני מחבל, שהשר לביטחון פנים מאשים אותי שאני אויב מביתדרך אגב, כל הדברים האלה הם עבירות פליליות", אמר. "בתנ"ך אמרו 'כשבארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר' אז כשהשר לביטחון פנים מאשים את הנהגת האוכלוסייה הערבית שהיא אויבת מבפנים, מה יעשו השוטרים? זוהי רוחו של המפקד". יו"ר הרשימה המשותפת הוסיף: "ועדת אור, ועדת חקירה ממלכתית ישראלית, קבעה שהמשטרה מתייחסת לאוכלוסייה הערבית כאויבים ולא כאזרחים. אנחנו ערבים ויהודים ביחד, יש לנו עמדות נגד הטבח בעזה, הכיבוש והמצורהוא (ליברמן) יכול להתנגד אידאולוגית אבל הוא לא יכול להאשים אותנו כבוגדים וכמחבלים. זה לא יכול להיות שהשר לביטחון פנים מאשים אותי ללא ראיה שאני אויב מבית".

בעקבות הפגנות המחאה בחיפה, כינה היום (שני) שר הביטחון אביגדור ליברמן (יו"ר ישראל ביתנו) את המפגינים "גיס חמישי", וקרא "להוציא את איימן עודה וחבריו מחוץ לחוק". בפתח דבריו, בישיבת סיעת ישראל ביתנו, הוא התייחס למחאות בחיפה ואמר
"
אפשר להתפלסף על חופש הביטוי, אבל אני לא מציע לברוח מהמציאות. מדובר גיס חמישי לכל דבר ועניין", קבע ליברמן והוסיף "מדובר בכישלון מערכתי. אני מציע לרשויות החוק ולח"כים להוציא את איימן עודה וחבריו מחוץ לחוק".

ח"כ עודה, מסר בתגובה: "השרים ליברמן וארדן האמונים על ביטחון החוץ והפנים של אזרחי ישראל מכוונים את הכוונות היישר אלינו ואל כלל הציבור הערבי. תחת חסותם איחולי 'מוות לערבים' הופכים לדבר שבשגרה. ההסתה המשולהבת של שרי הממשלה הקוראים לנו מחבלים, אויבים מבפנים, ומאיימים לשלוח אותנו לכלא המילים האלו מוצאות את דרכן בסופו של יום לשטח, כשאזרחים מוסתים מקללים אותנו במרחב הציבורי וכששוטרים מרשים לעצמם לשלול מאיתנו באלימות את זכות הביטוי והמחאה, ומתייחסים אלינו כאל אויב שיש להגן מפניו ולא להגן עליו".