מאות עו"סים הפגינו ליד ביתו של שר האוצר; מזכ"ל מק"י: אנו תומכים בשביתה הצודקת

מאות עובדים ועובדות סוציאליים הפגינו אמש (חמישי) מול ביתו של שר האוצר ישראל כץ, במושב כפר אחים שליד קריית מלאכי. ההפגנה נערכה בהמשך לשורת אירועי מאחה שהתקיימו השבוע במוקדים שונים בארץ במסגרת מאבק העובדים והעובדות הסוציאליים לשיפור תנאי העסקתם. הם מחו נגד העומסים הגדולים בעבודה שאף החמירו עם משבר הקורונה, משכר הנמוך והאלימות שאליה הם נחשפים בעבודה.

אתמול בשעות הבוקר נערכו משמרות מחאה וחסימות כבישים ברחבי הארץ. בהפגנה שנערכה בכניסה לעיר טייבה השתתפו פעילי חד"ש, ובהם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר; יו"ר ההסתדרות במשולש הדרומי, ג'מיל אבו ראס ויו"ר נעמ"ת במרחב, מייסם ג'לג'ולי. בהפגנה קרא עאמר לסולידריות עם העובדים השובתים ותקף במילים קשות את האטימות של ממשלת הימין ומדיניותה הניאוליברלית. מוקדם יותר שוחח עאמר עם יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, והביע את תמיכת מק"י הפעילה בשביתה.

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר, נואם אתמול בהפגנת העובדים הסוציאליים שנערכה בכניסה לעיר טייבה (צילום: אל אתיחאד)

האיגוד הודיע אתמול על החרפת המאבק: "הזלזול והשוביניזם של משרד האוצר שובר שיאים חדשים. למרות בקשת איגוד העובדות הסוציאליות לקיים משא ומתן, לא נקבעה אף ישיבה לשבוע הבא, השבוע השני לשביתת העובדות הסוציאליות. בימים הקרובים יערכו מספר אירועי מחאה נרחבים ברחבי הארץ."

השבוע פתחו העובדים בשביתה כללית בכל השירותים החברתיים, במסגרתה הושבתו כל השירותים החברתיים במשרדי הרווחה החינוך והבריאות, ללא הגבלת זמן. בין היתר, לא נערכות מאז יום שני חקירות ילדים, לא ניתנים צווי הגנה לילדים ונוער בסיכון, לא מתקיימות ועדות להפסקת הריון, לא ניתן מענה לפניות קשישים, לא מטופלים מקרי אלימות במשפחה, לא נערכות השמות של קטינים לפנימיות ולא מוגשים תסקירי עובדים סוציאליים לעבריינים.

יצוין ש140 ראשי רשויות פנו אתמול לשר כ"ץ והפצירו בו לפתור את משבר העובדות הסוציאליות. "שותפים לדרישותיהם להפחתת המעמסה, הבטחת האבטחה ואמצעי המוגנות כנגד האלימות כלפיהם ושיפור מעמדם ושכרם", נמסר. "כמי שמשמשים המעסיק הגדול ביותר של עובדים אלה, ובהיותנו קרובים אל עשייתם מדי יום ביומו בשגרה ובחירום כאחד, אין לנו ספק שדרישותיהם אלו הינם צו השעה", נמסר בהודעה ראשי הרשויות. מי יותר מאיתנו היכול להעיד על הקושי בגיוס עובדים סוציאליים לעבודה, על מספר רב של מישרות העומדות כאבן שאין לה הופכין, על צרכים של אוכלוסיות שאין להם מענים ופתרונות בהיעדר משאבים מותאמים, על אבטחה שאינה קיימת, על שכר שאינו מכבד ומכובד, ועל מעמסה ומטלות ההולכות וגדלות עד כדי קריסה". גם ועדת ראשי הרשויות המקומיות הערביות פרסמה אתמול הודעת תמיכה בשביתה.

המנכ"לים ברשויות המקומיות תומכים גם הם בשביתת העובדים הסוציאליים: "המצב מידרדר ואנו עדים לעלייה של עשרות אחוזים בפניות לשירותי רווחה, וכרגע אין מי שיעשה את תפקידם המורכב של העו"סים ואין מי שייתם מענה ברשויות המקומיות לתושבים הנזקקים", נמסר. יו"ר האיגוד דורון מילברג פנה לשר כ"ץ ולשר הרווחה איציק שמולי בדרישה להבי את המשבר לסיומו באופן מהיר ומיידי.

עוד על שביתת העובדים הסוציאליים, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 12):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/07/G28_2020.pdf