מאות עובדי מפעלי האוטובוסים הפגינו בי-ם נגד שר התחבורה; שביתה בקמהדע

מאות מעובדי מפעלי הארגז שבקריית מלאכי ומרכבים שבאור עקיבא הפגינו הבוקר (שני) מול משרד ראש הממשלה בירושלים. ההפגנה תתקיים בעת ישיבתה השבועית של הממשלה, במחאה על החלטת משרד התחבורה לבטל את חובת רכש הגומלין במשק הישראלי מצד יצרניות של אוטובוסים בחו"ל.

2018-07-24_081423

במפעלי מרכבים והארגז מועסקים כאלף עובדים, בעיקר בהרכבה של אוטובוסים שמיוצרים בחו"ל לשימוש חברות התחבורה הציבוריות השונות. אתמול קיימו ועדי העובדים בשני המפעלים אספות הסברה ובהן הוחלט על ההפגנה. הירידה ההזמנות בשל ביטול חובת רכש הגומלין עלולה לפגוע בפרנסה של מאות עובדים.

"גלובס" חשף בשבוע שעבר כי משרד התחבורה קיבל החלטה חסרת תקדים ושנויה במחלוקת, ולפיה הוא יפסיק לחייב יצרניות זרות של אוטובוסים לקיים בישראל רכש גומלין. חובה זו מושתת עליו מצד הרשות להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה והתעשייה.

בשש השנים האחרונות קיימו יצרניות אוטובוסים זרות רכש גומלין בשוק הישראלי בהיקף של כחצי מיליארד דולר. חלק ניכר מרכש הגומלין נעשה בדרך של הרכבת האוטובוסים המיועדים לחברות התחבורה הציבוריות בישראל במפעלי מרכבים והארגז. רכש הגומלין במקרה זה מתחייב בשל תקציבים שמשרד התחבורה מעביר לחברות התחבורה הציבורית לחידוש ציי האוטובוסים שלהן.

יצוין שעובדי חברת התרופות "קמהדע" שליד קיבוץ בית קמה פתחו הבוקר בשביתה ללא הגבלת זמן. זאת, בעקבות סכסוך העבודה הממושך והסחבת במשא ומתן להסכם קיבוצי חדש שיסדיר העסקה של יותר מ-300 מעובדי המפעל.