מאות ישראלים ופלסטינים צעדו בדרום בקעת הירדן נגד הסיפוח והכיבוש

מאות ישראלים ופלסטינים השתתפו אמש (שבת) בהפגנת מחאה נגד סיפוח השטחים בבקעת הירדן ונגד הכיבוש. ההפגנה התקיימה בצומת אלמוג שבבקעת הירדן, ביוזמת תנועת "לוחמים לשלום" ובשיתוף הרשות הפלסטינית. על פי עדותו של אורן זיו מ"שיחה מקומית", לקראת סוף ההפגנה עצרה המשטרה מפגין פלסטיני בטענה שלא חבש מסכה. במהלך מעצרו השוטרים דחפו בכוח עיתונאים שתיעדו את המעצר.

חבר המועצה המחוקקת הפלסטינים ומראשי תנועת הפתח, ג'בריל רג'וב, פנה בעברית למפגינים: "טראמפ לא מפסיד כלום, מה שחשוב לביבי זה רק הכיסא שלו. אל תיתנו לנתניהו להוביל אותכם למעגל דמים, לנסות לדכא עם זה אפרטהייד. זה לא כבוד גדול, לא ליהודים ולא לאף אחד". רג'וב הוסיף כי "בצד הפלסטיני יש פרטנר… אין פתרון צבאי, אין פתרון כלכלי, יש רק פתרון אחד: מדינה לכם, תקראו לה מדינה יהודית או איך שאתם רוצים ומדינה פלסטינית בגבולות 67".

מושל יריחו ג'יהאד אבו אלעסל, אף הוא נשא דברים במהלך ההפגנה. "אנחנו מודים לאנשים שנמצאים כאן ותומכים בשלום ומקווים שהמחנה הזה יגדל ויתחזק מול מחנה הקיצוניות והשנאה", אמר. "הסיפוח הוא כמו לשפוך דלק על האש. זה בניגוד לאינטרס העם הפלסטיני והעם הישראלי. האינטרס של שני העמים הוא רק שלום. הימין הקיצוני לא מעוניין בטובת העמים הישראלי והפלסטיני, רק רוצה שליטה ולהישאר בשלטון. לא אכפת לו מההרג בשני הצדדים".

ישראלים ופלסטינים מפגינים נגד הסיפוח והכיבוש, אמש, בדרום בקעת הירדן (צילום: וואפא)

גם המתאם הפלסטיני של "לוחמים לשלום", ג'מיל קסאס, נאם בהפגנה. הוא סיפר על עברו כלוחם פלסטיני ועל השתתפותו במאבק נגד הכיבוש. "איבדתי את אחי באינתיפאדה הראשונה. היום אני לוחם שלום וממשיך את המאבק באופן לא אלים ומשותף בתנועת לוחמים לשלום", אמר קסאס. "באינתיפאדה הראשונה נאבקנו זה בזה, וכל אחד ראה את המציאות מהצד שלו. היום אנחנו יודעים שיש דרך אחרת מאבק משותף באלימות, בכיבוש ובסיפוח".

קסאס הוסיף כי "תכנית הסיפוח מונעת ממני תקווה לעתיד אחר לילדיי ולנכדיי מהחיים שהיו לי". לדבריו, "במקום צעדים חדצדדיים שמובילים לייאוש ואלימות, אני מציע לישראלים להכיר בקיום שלי כאן בכבוד ובחופש, ולקבל את ההכרה שלי בהם. הדרך עדיין פתוחה. בואו נבנה יחד עתיד משותף של כבוד ושכנות, במקום בתי קברות. אני מוכן להמשיך להיאבק על העתיד הזה. תודה שאתם כאן".

כאמור, הצעדה נערכה בשטח הפלסטיני הכבוש בדרום הבקעה ("שטח סי"), בקרבת ים המלח ותחל בצומת אלמוג. מלוחמים לשלום נמסר כי בקעת הירדן מהווה כרבע משטח הגדה המערבית עם מתגוררים בה כ-56 אלך פלסטינים, כולל העיר יריחו. "מספר זה מהווה 2% מכלל האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית. האוכלוסייה מתחלקת ל-27 קהילות פלסטיניות הפזורות לאורך הבקעה חלקן כקהילות נוודים", נמסר.

יצוין שביום שני האחרון שיגרה תנועת "לוחמים לשלום" מכתב אל חברי מועצת הביטחון של האו"ם, בבקשה להטיל סנקציות אישיות על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, אם הסיפוח ביהודה ושומרון ייצא לפועל. הארגון אמר כי אם הסיפוח יתרחש באופן חדצדדי, הדבר "ייראה כפעולה עוינת שמפרה את מגילת האומות המאוחדות, וכן מוגדרת פשע לפי אמנת רומא אשר נחתמה בשנת 1998".

עו"ד איתי מק, נציג התנועה, טען במכתב כי הם פונים למועצת הביטחון של האו"ם מכיוון שמדינת ישראל "מכריזה על כוונתה לבצע פעולה עוינת שתהווה איום לשלום". עוד הוסיף הנציג כי במידה ותאושר החלטת הסיפוח הישראלית, התנועה תבקש מחברות מועצת הביטחון של האו"ם להפעיל את סמכותן לפי פרק שבע של מגילת האו"ם, ולהטיל סנקציות על מדינת ישראל, וכן על "הבכירים הישראלים שאחראים להחלטה הבלתיחוקית והמסוכנת על סיפוח".