מאות זוגות קטינים נישאו בניגוד לחוק ולא הוגש אף כתב אישום

פרקליטות המדינה לא הגישה אף כתב אישום נגד עורכי נישואים של בני זוג קטינים במהלך 2014, למרות שהמשטרה המליצה על הגשת שישה כתבי אישום נגד מעורבים בנישואים כאלו. המשטרה חקרה באותה השנה 37 תלונות על נישואי קטינים, אף שבמשרד הפנים דיווחו במקביל על 416 מקרי נישואים. כך עולה מישיבת ועדת החוקה של הכנסת שנערכה אתמול (שני) ושחשפה את אזלת ידה של המדינה באכיפת החוק האוסר על נישואי קטינים בישראל, ואת הנתונים הסותרים המוחזקים במשרדי הממשלה שאמורים לפקח על התופעה ולאמוד את היקפה. נציגי משרדי המשפטים, הפנים, הרווחה וביטחון הפנים נדרשים להציג בפני הוועדה מדי שנה דו"ח מפורט בנושא, ואתמול התברר כי הנתונים שנאספו חלקיים בלבד, הן ל-2014 והן ל-2015.

2016-05-03_200524

"ילדות אינן כלות" – כרזה בקמפיין בינלאומי נגד נשואי קטינים

הנוסח החדש לחוק גיל הנישואין נחקק ב-2012 על פי יוזמת חד"ש, והוא העלה את הגיל החוקי לנישואים מ-17 ל-18. בנוסף, החוק קובע כי הנושא קטין או קטינה, עורך נישואים, משיא או מסייע בעריכת נישואיהם של קטינים, או שהם בנו או בתו ונתונים לאפוטרופסותו, דינו שנתיים מאסר. יצוין שלמרות שנמסרו נתונים חלקיים לוועדה, ייתכן כי התופעה רחבה הרבה יותר. כך למשל, על פי נתוני מרכז רקמן לקידום מעמד האישה מלפני כארבע שנים, בישראל נישאים בשנה יותר מ-4,500 קטינים, בהם כ-4,000 נערות. כ-500 מהן נישאות לפני גיל 16 .

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) אמרה בדיון כי "הנתונים מעידים על כך שהנושא לא נמצא בסדר עדיפות של המערכות. מי שעורך את הנישואין הללו, צריך להיענש ולשלם את המחיר, צריך לייצר התרעה. לדבריה, זה לא חתונה, זה נישואי ילדות. חתונה זה מרצון של שני הצדדים מה שלא קיים אצל ילדות וילדים".