מאות השתתפו במצעד ניאו-נאצי בבולגריה לזכרו של משתף פעולה אנטישמי

מאות ניאונאצים יצאו אתמול (שבת) לרחובות סופיה, במצעד "לוקוב" האנטישמי השנתי, כשהם נושאים לפידים, קוראים קריאות אנטישמיות ואנטיקומוניסטיות ומהללים את חריסטו לוקוב, גנרל בולגרי ולשעבר שר המלחמה שתמך בחקיקה אנטישמית ובגירוש יהדות בולגריה למחנות השמדה בזמן מלחמת העולם השנייה. כך מסר העיתון הצרפתי "הומניטה".

מצעד "לוקוב" הוא מצעד ניאונאצי שנתי המתקיים בעיר הבירה סופיה וזאת למרות צו איסור מפורש של ראשת העיר לקיומו. משתתפי המצעד עותרים כל שנה לבית המשפט פעם אחר פעם ונענים לבקשתם לקיים את המצעד.

2019-02-17_203050

ניאונאצים צועדים, אתמול, ברחובות סופיה (צילום: הומניטה)

לוקוב מצא את מותו במהלך התנקשות בחייו של פעילי המפלגה הקומוניסטית הבולגרית המחתרתית ב-1943 בפיקודה של פרטיזנית יהודייה, ויולטה יעקבה, ילידת 1923, שכינויה המחתרתי היה "איוואנקה". היא השתתפה במספר מבצעי התנקשות בקציני צבא בולגרים וגרמנים ובכללם ההתנקשות במפקד המשטרה הבולגרית הידוע לשמצה הקולונל אטאנאס פאנטב ופטרונו הגנרל לוקוב. כוחות הביטחון חיפשו ללא הפוגה את יעקבה והיא לנכדה על ביוני 1944 במהלך חילופי אש עם המשטרה בעיר ראדומיר ועונתה למוות.

עוזתה של יעקובה בקרב ונסיבות מותה הפכו אותה לאחד מסמלי המאבק במשטר הפרופשיסטי ולאחר השחרור היא הוכרזה גיבורה לאומית של בולגריה. ב-1970 הופק בבולגריה הסרט "המלאכים השחורים", שעסק בהתנקשות בקולונל פאנטב, ובו גולמה דמותה של יעקובה וצוין חלקה. במרכז עיר ראדומיר הוקמה אנדרטה לזכרה.