מאות הפגינו בפתח תקווה ובקריית אונו נגד היועץ המשפטי ונתניהו: הפעם ללא עצורים וללא פצועים

מאות רבות הפגינו אמש (שבת) בכיכר גורן בפתח תקווה, מרחק כמה מאות מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. המפגינים קראו "היועץ המשפטי של הזוג המלכותי" ו"מנדלבליט כישלון לא תהיה שופט עליון". ההפגנה נערכה תחת הסיסמא: "הפגנת זעם לא לחיסול הדמוקרטיה וחופש הביטוי".

2017-06-04_205027

המפגינים, אמש, בפתח תקווה (צילום מסך: חדשות 2)

בניגוד לשבועות האחרונים, נציגי המשטרה אפשרו את המחאה בכיכר וההפגנה הסתיימה ללא עיכובים או מעצרים, חרף התבטאותו של היועץ המשפטי של המשטרה השבוע שההפגנה במקום אסורה. בשבוע שעבר הודיעה משטרת מחוז מרכז שתאסור באופן גורף על ההפגנות בפתח תקווה, "לא תותר עוד מחאה מול ביתו של היועמ"ש או באזור מגוריולמפגינים סלולה הדרך להפגין מול משרדיו בירושלים ובתל אביב". במקביל להפגנה בכיכר גורן נערכה הפגנה נוספת בצומת קריית אונו ליד כביש 471. בהפגנה השתתפות עשרות אזרחים, מי שהמשטרה עצרה והרחיקה מפתח תקווה בשבועות האחרונים. מפגינים מחו נגד טיוח החקירות והתנהלות היועמ"ש, ונגד דיכוי זכות המחאה. במחלף נשמעו כל הערב הקריאות "הוןשלטוןעולםתחתון".

אלימות המשטרה החלה ב-20 במאי בעת התקיימה הפגנה קטנה בכיכר גורן בפתח תקווה, באזור מסחרי המרוחק מאות מטרים מביתו של היועץ המשפטי לממשלה, המתגורר בעיר. שוטרים שהגיעו למקום פיזרו את ההפגנה באלימות רבה, עצרו עשרה מן המשתתפים, ושברו ידו של מני נפתלי שהיה בין המפגינים העצורים. יומיים לאחר מכן עצרה המשטרה מפגין בודד שעמד בכיכר גורן עם שלט – משמרת מחאה, שאינה טעונה רישיון. בפניות שהגיעו לאגודה לזכויות אזרח נאמר כי שוטרים התקשרו למפגינים ליידע אותם שלא יתנו להם להפגין יותר בפתח תקווה.

לדברי האגודה התנהלות המשטרה מתבססת על פרשנותה לפסק דין שניתן לאחרונה בבג"ץ בעניין ההפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה. לשיטתה של המשטרה, אסור להפגין נגד היועץ המשפטי לממשלה גם במרחק של מאות מטרים ממקום מגוריו, אלא רק מול אחת משתי לשכותיו, בתל אביב או בירושלים. לעמדת האגודה, פרשנותה של המשטרה לפסק הדין מרחיקת לכת, לא חוקית ולא חוקתית; אין כל דרך לפרש את פסק הדין כאילו הזכות להפגין מוגבלת מעתה רק לסביבות משרדיהם של עובדי הציבור ונבחריו, ולמשטרה אין כל סמכות למנוע הפגנות שאינן מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה.

עו"ד רוני פלד מהאגודה פנתה ליועצת המשפטית של מחוז מרכז במשטרה, בדרישה שתבהיר לשוטרי משטרת פתח תקווה כי האיסור הגורף על קיום הפגנות נגד היועץ המשפטי לממשלה בעיר אינו חוקי. היועצת המשפטית של משטרת מחוז מרכז השיבה לנו שהפנייה הועברה לטיפולו של היועץ המשפטי של המשטרה, תנ"צ שאול גורדון.