מאות הפגינו בנבי סלח נגד הכיבוש; הצבא ניסה למנוע השתתפותו של ח"כ איימן עודה

מאות מפגינות ומפגינים, פלסטינים וישראלים, צעדו אתמול (שבת) בהפגנת מחאה נגד הכיבוש בכפר נבי סאלח בגדה המערבית. ההפגנה התמקדה בדרישה לשחרר את בנות משפחת תמימי, עהד ואמה נרימאן, ואת פעילי הוועדות העממיות שנעצרו על ידי חיילי צה"ל בשבועיים האחרונים בשעות הלילה.

2018-01-14_204514

חיילים מנסים למנוע מח"כ עודה להשתתף במחאה בנבי סלאח (צילום: "אל אתיאחד)

יחד עם תושבי נבי סאלח, הפגינו יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש); חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית מוסטפא ברגותי; יו"ר ועדת המעקב של האזרחים הערבים בישראל, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש) וחברת הפרלמנט האירופי לשעבר מטעם מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית האיטלקית, לואיזה מורגנטיני. כן הגיעו למקום פעילי הוועדות העממיות של מעסרה, בלעין, נעלין, קדום, חברון ומקומות אחרים ברחבי הגדה.

לפני העצרת, הובילה שורה של נשים את ההפגנה כמסר על מקומן של הנשים במאבק העם הפלסטיני נגד הכיבוש ובייחוד במאבק בנבי סאלח. לאחריה, התחדשו העימותים בין הצבא הישראלי לבין צעירי הכפר. הצבא פלש פעם נוספת לשטחי הכפר והטיח בתושבים רימוני גז מדמיע, וצעירי הכפר הגיבו ביידוי אבנים.

יצוין שחיילי צה"ל ניסו למנוע מח"כ עודה מלהשתתף בהפגנה בטענה ש"מדובר בשטח צבא סגור". אבל לאחר דין ודברים, עודה המשיך בדרכו לכפר. לאחר העצרת, מסר חבר הכנסת עודה לעיתונאים: "הגעתי לכפר נבי סאלח על מנת לקרוא, יחד עם תושבי הכפר ועוד מאות פלסטינים וישראלים, לשחרורן של עהד תמימי ונרימאן תמימי, הגיבורות שנאבקות בידיים חשופות ובאופן בלתיאלים נגד הכיבוש האכזר". הוא הוסיף: "שמחתי לראות קבוצה גדולה של יהודיםישראלים, המבינים כי עם המשעבד עם אחר אינו יכול להיות חופשי, וכי המאבק בכיבוש הוא אינטרס עליון של שני העמים".

יצוין ששר הביטחון, אביגדור ליברמן, הנחה מוקדם יותר השבוע את הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון להטיל הגבלות על בני משפחת תמימי, בעקבות המקרה שבו עהד תמימי ובת דודתה תקפו את חיילי צה"ל ב־15 בדצמבר האחרון. בין השאר, הנחה ליברמן למנוע כניסה לישראל של כ־20 איש מבני משפחתה הקרובה של תמימי. כמו כן, חתם ליברמן על צו המונע מאביה של תמימי לצאת לחו"ל.

יצוין שהנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, שלח בסוף השבוע מכתב לחברות מועצת הביטחון של האו"ם בו הוא מאשים את ישראל בפשעים נגד ילדים פלסטינים וקורא לשחרורה של הנערה עהד תמימי. "דורות שלמים של ילדים פלסטינים לא מכירים חיים אחרים מלבד החיים תחת הכיבוש שממשיך לבצע פשעים ברוטליים ונהנה מחסינות מוחלטת. מבצעי מעצרים המוניים גרמו לטראומות והותירו צלקות באלפי ילדים פלסטינים. מאז שנת 1967 כשמונה מאות אלף פלסטינים, כולל ילדים בני פחות מ-12 שנים, נחטפו ונכלאו על ידי הכוח הכובש", כתב מנסור.

מנסור המשיך והתייחס ישירות למשפחת אלתמימי: "משפחתה של עהד מוכרת בזירה הבינלאומית בשל פעילותה בדרכי שלום נגד הכיבוש הישראלי ופשעיו. בנוסף לטראומות המנטליות והרגשיות שנגרמו למשפחתה, עהד סבלה מפגיעות פיזיות כשחיילי הכיבוש ירו עליה קליעי גומי", כתב והוסיף: "המפגש האחרון של עהד עם צבא הכיבוש אינו הראשון. ב-2015 סרטון וידאו בו היא ואימה מנסות לחלץ את אחיה בן ה-11 מחנק על ידי חיילים הפך לוויראלי. עהד, כמו כל הילדים הפלסטינים, מבקשת לחיות חיים חופשיים מכיבוש ואלימות ועל כן יש לשחררה יחד עם כל הילדים הפלסטינים העצורים בידי הכיבוש".

הנציג הפלסטיני תיאר במכתבו את הלילה בו נעצרה תמימי בידי חיילי צה"ל וציין כי נכנסו אל בית המשפחה באלימות בעת שדייריו ישנו. "הסיבה למעצרה הייתה סרטון בו נראתה מתעמתת עם חיילים חמושים של הכיבוש שהוצבו על שטח משפחתה. מה שמכונה כבית משפט צבאי ישראלי, האשים אותה בחמישה סעיפים של 'תקיפה' נגד שני חיילים", ציין.