מאות דונמים של גידולים חקלאים נהרסו ברצועה בשל הריסוס הישראלי

לפי נתוני משרד החקלאות הפלסטיני בעזה, הריסוס מן האוויר שביצעה ישראל בחודש שעבר סמוך לגדר עם הרצועה גרם נזקים ל-588 דונם של אדמות חקלאיות מזרחית למרכז וצפון הרצועה, ופגע כך בפרנסתם של 93 חקלאים. כך מסר ארגון גישה.

גיחת ריסוס בינואר השנה, כפי שתועדה בידי חקלאים שמעבדים אדמות ליד הגדר (צילום: גישה)

אחד הנפגעים הוא מחמד אלעריר בן ה-38, דור שני לחקלאות, ששוכר עם אֶחיו 35 דונם מזרחית לעזה, המשתרעים עד 100 מטר מהגדר, ועוד 25 דונם במרחק של בין 400 ל-600 מטר מהגדר. רוב היבולים שלהם, בהם חצילים, פלפלים, מלונים ואבטיחים, נהרסו כתוצאה מהריסוס. הפסדים כספיים כבדים נגרמו גם לעשרה עובדים, בהם קרובי משפחה ושכנים, שהסתמכו על מכירת היבולים לפרנסתם. “אני והעובדים שלי בנינו על היבולים האלה. קיווינו שברמדאן נצליח לספק את הצרכים החיוניים למשפחותינו, אבל במקום, נשארתי עם הלוואות שאין לי איך להחזיר. אני לא יודע איך אסתדר ומי יפצה אותי”. רק על גידולי המלון, הוא אומר, הוציא 3,600 שקל. בנוסף לרווחים שירדו לטמיון, היו גם הוצאות על חומרי חיטוי ודשנים".

לו לפחות הייתי יודע מראש שיתבצע ריסוס הייתי דואג לכסות את היבולים כדי לשמור עליהם”, אומר אלעריר. “אנחנו במצב של מוות איטי. אין מי שיפקח או יגן עלינו מפני הדיכוי וההפרות הישראליות. בכל יום אנחנו קמים בפחד מפני הנזקים שעלולים להיגרם ליבולים".

עומר אבו ח’וסא מגדל במיה ואבטיחים בשדות מזרחית למחוז מרכז הרצועה. הפעם לא נפגע מהריסוס, אך כדי להתמודד עם החששות התמידיים מפני הריסוס הבא, סיגל לעצמו מנהג להתעורר מוקדם מדי בוקר כדי להספיק לכסות את הגידולים אם הוא שומע או רואה מטוסים באוויר.

ריאד אלנסר, חקלאי ותיק המעבד 20 דונם באזור המרכז, מספר שהפגיעות התכופות שנגרמות ליבוליו כתוצאה מהריסוס הפכו את פרנסתו למקור של אכזבה וחוסר תקווה. “אני קורא לישראל להפסיק לרסס ולשחק בנו”, הוא אמר לחוקר השטח של גישה. "על ישראל לחדול לתמיד מריסוס מהאוויר של קוטלי עשבים ולאפשר לתושבי הרצועה את הפעילות הכלכלית המרבית, כולל הגנה על ייצור מזון וביטחון תזונתי" מסר הארגון.