מאות גמלאים מחיפה והצפון הפגינו בכיכר רבין נגד הקיצוץ בפנסיה

מאות גמלאים תושבי חיפה והצפון, הפגינו היום (רביעי) בכיכר רבין נגד הקיצוץ בתשלומי הפנסיה של קרנות הפנסיה הוותיקות. ההפגנה שנערכה תוך שמירה על כללי ההתנהגות בעת מגיפת הקורונה, אורגנה על ידי הסתדרות הגמלאים הארצית בשיתוף הסתדרות הגמלאים במרחב חיפה בראשותו של יו״ר המרחב יעקב סייג. מאות הגמלאים והגמלאיות שהשתתפו בהפגנה נשאו שלטים הקוראים לחדול מהקיצוצים והפגיעה בתשלומי הפנסיה שלהם.

למחאת הגמלאים בכיכר רבין הצטרפו גם הזמרים הוותיקים גבי ברלין ואופירה גלוסקא, וברחבת הכיכר הוצבו מוצגי מחאה רבים שהכינו הגמלאים, במטרה להמחיש את הפגיעה הקשה במצבם הכלכלי ועוד בתקופה של מגיפה כלל עולמית. מנכ״ל הסתדרות העובדים אופיר אלקאלי והילה קסטינר מנכ״לית הארגון ״שלך לגמלאי״, התייצבו אף הם בכיכר רבין לצד הגמלאים המפגינים והביעו את תמיכת במחאה נגד הקיצוץ בשכר קרנות הפנסיה הוותיקות.

זו הפגנת הגמלאים השנייה בכיכר רבין. בשבוע שעבר, כאלף גמלאים מרחבי הארץ השתתפו בעצרת מחאה שנערכה בכיכר רבין בתל אביב. הגמלאים מחו נגד הקיצוץ המתוכנן של 1.2% בפנסיות של הקרנות הוותיקות, והדרתם של קשישים מהחברה וממקומות העבודה בעקבות משבר הקורונה.

"די לעושק הקשישים", גמלאים מפגינים הבוקר בכיכר רבין (צילום: הסתדרות הגמלאים בחיפה)

 

"הגמלאים לא חוששים יותר, לא יכול להיות שסוגרים אותנו בבתים, אנחנו יודעים לשמור על עצמנו יותר מהצעירים", אמר בעצרת יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי, על ההצעות להגביל את פעילותם של אזרחים ותיקים בישראל במסגרת ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

יצוין שקרנות הפנסיה הוותיקות הודיעו אשתקד על הפחתה בקצבאות "בעקבות אי-העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64", כפי שטוען שר האוצר ישראל כ"ץ.

בעקבות המחאות, מנהלת רשות שוק ההון דאז, דורית סלינגר, החליטה לדחות את הקיצוץ עד ל-1 באפריל 2020, לאחר שמשרד האוצר הציע להעלות את גיל הפרישה לנשים, אך בשל שלוש מערכות הבחירות בשנה וחצי האחרונות לא הגיש המשרד את הצעת החוק לאישור הכנסת. באפריל סיכמו מנהל רשות שוק ההון משה ברקת ושר המשפטים אבי ניסנקורן (אז רק ח"כ) על דחייה נוספת לחודש ינואר 2021, כדי למצוא פתרון קבע שימנע פגיעה באזרחים הוותיקים. הקיצוץ המתוכנן בקרנות הפנסיה הוותיקות צפוי להפחית כ-1,000 שקלים בשנה מקצבותיהם של כ-270 אלף מבוטחים. קצבאות אלה נשחקו כבר בכ-27% בעשור האחרון, בשל הצמדתן למדד ולא לשכר הממוצע.

 

עוד בנושא בגיליון 44 של "זו הדרך" (עמ' 6)

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/11/G44_2020.pdf