מאות גמלאים הפגינו בתל-אביב וחסמו את רחוב ארלוזורוב נגד הקיצוץ בפנסיה

מאות חברי הסתדרות הגמלאים, הפגינו אתמול (ראשון) בתל אביב וחסמו את צומת הרחובות ארלוזורובאבן גבירול הסמוך לבניין ההסתדרות, במחאה על הפחתת הפנסיות לכרבע מיליון גמלאים בקרנות הוותיקות ונגד הסחבת הממשלתית ביישום רפורמת  הסיעוד שהייתה אמורה להיכנס השבוע לתוקפה.

המפגינים הניפו שלטים בהם נכתב "עושה ברית מילה לפנסיות",  "כחלון, הבטחת לא לפגוע בהורים שלנו" ,"לשרים העלו לקשישים קיצצו" ו"מיליון גמלאים דורשים צדק". הגמלאים קראו "לא. לא ניתן את הפנסיה לצמצם" ו"אל תשליכני לעת זקנה". ההפגנה נערכה בתום אסיפת גמלאים שנערכה בקרבת מקום, בבית הוועד הפועל של ההסתדרות.

2018-11-05_202144

יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי (צילום: הסתדרות הגמלאים)

יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, הסביר כי עילת ההפגנה היא הקיצוץ בפנסיות לכרבע מיליון גמלאים בקרנות הוותיקות שכבר חל. "האוצר המנהל את הקרנות הודיע שיקצץ בפנסיות כאלף שקל בשנה לכל חוסך, בגלל גרעון של כמאתיים מיליון שקל בתקציב 'עמיתים', הגוף המנהל את שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות הגרעוניות שהולאמו על ידי הממשלה לפני 15 שנים.

יו"ר הסתדרות הגמלאים הוסיף כי "גם היום גובה 'עמיתים' דמי ניהול בסך 1.7%, כפול מהמקובל. עכשיו הם רוצים להפחית עוד 1.3%. בסך הכול 3%, סכום משמעותי בהתחשב בכך שהפנסיה הממוצעת עומדת על 3,500 שקלים בחודש. לא יעלה על הדעת שהגמלאים יהפכו לבני ערובה בוויכוח בין האוצר לכנסת על העלאת גיל הפרישה לנשים. בנוסף, מדי שנה נשחקות קצבאות הזקנה בכ-2%, בדומה לפנסיות".

יצוין שקצבת הזקנה בישראל היא הנמוכה ביותר מכל מדינות הקפיטליסטיות החברות בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי ועומדת על כ-17% מהשכר הממוצע, לעומת 25% בעת הקמת הביטוח הלאומי לפני 64 שנים. "למרות שכחלון הודיע כי הוא תומך בהצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במקום למדד, הדבר לא נעשה עד כה. האוצר גם מנסה לטרפד את רפורמת הסיעוד שהוסכמה בין הממשלה להסתדרות", הוסיף מזרחי.