מאות אלפים הפגינו שוב ברחבי רוסיה נגד הרפורמה הניאו-ליברלית בפנסיה

מאות אלפי אנשים הפגינו אתמול (שבת) ברחבי רוסיה במחאה על כוונת הממשלה להעלות את גיל הפנסיה, על אף הבטחתו לאחרונה של הנשיא ולדימיר פוטין לרכך את התוכנית. ההפגנות הגדולות שנערכו ביוזמת המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית מוכיחות שהעלאת גיל הפנסיה היא עדיין נושא רגיש מבחינה פוליטית, למרות ניסיונות ההרגעה של פוטין בנאום טלוויזיוני ביום רביעי. בנאומו לקח פוטין לראשונה אחריות באופן אישי על הרפורמה ותיאר אותה כצורך כלכלי.

פוטין הודיע עוד כי החליט לרכך את הרפורמה הניאו–ליברלית והלא פופולרית בפנסיה, שפגעה קשות באחוזי התמיכה בו. עם זאת, הוא הבהיר כי "בשל התכווצות כוח העבודה דרושים שינויים". בנאום הוסיף פוטין כי גיל הפרישה לנשים יעלה בחמש שנים במקום בשמונה ופירט את הצעותיו לריכוך היבטים נוספים בחקיקה.

2018-09-03_201449

מפגינים בעיר ולדיווסטוק, שבמזרח אסיה, נגד הרפורמה של פוטין (צילום: המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית)

יותר מ-10 אלף הפגינו במוסקבה, במרחק של כ-2 קילומטרים מהקרמלין. לטענת משטרת מוסקבה, נכחו בעצרת רק 6,000 בני אדם. רבים מהמשתתפים נשאו דגלים אדומים ושלטים מטעם המפלגה הקומוניסטית. בקהל נראה שלט גדול שעליו נכתב "אנחנו לא סומכים על רוסיה המאוחדת", שמה של מפלגת השלטון, עם ציור של אגרוף אדום מכה בדב קוטב לבן, הלוגו של מפלגתו של פוטין.

"היום אנחנו מוחים ברחבי רוסיה נגד רפורמת הקניבלים של הממשלה", אמר לקהל מנהיג המפלגה הקומוניסטית הוותיק גנאדי זיוגאנוב. במקום אחר בעיר התקיימה הפגנה אחרת של מפלגת רוסיה צודקת. לפי הערכת משטרת מוסקבה, נכחו בה 1,500 אנשים.

רפורמת הפנסיה, שהממשלה הציגה ב-14 ביוני ערב תחילת מונדיאל הכדורגל, הציעה במקור להעלות את גיל הפרישה לגברים מ-60 ל-65 ואת גיל הפרישה לנשים מ-55 ל-63. בנאומו ביום רביעי הבטיח פוטין לרכך את הטיוטה המקורית של רפורמת הפנסיה, ולהעלות את גיל הפרישה של נשים ל-60. סקרי דעת קהל הראו כי 90% מהרוסים מתנגדים לרפורמה והפגנות נערכו בכל רחבי רוסיה בשבועות האחרונים.