מאות אלפים הפגינו ברחבי יפן נגד מדיניות הביטחון של ראש הממשלה הימני שינזו אבה

מאות אלפי מפגינים התאספו אתמול (ראשון) ברחבי יפן ו-120 אלף ליד בניין הפרלמנט בטוקיו כדי למחות נגד החקיקה שתאפשר לצבא להשתתף בלחימה מעבר לים. זהו צעד נוסף המעיד על אי האמון הציבורי ההולך וגובר במדיניות הביטחון שמנהיג ראש הממשלה הימני שינזו אבה.

בהודעה שפרסמה המפלגה הקומוניסטית היפנית נאמר כי זו אחת ההפגנות הגדולות ביותר שראתה יפן בשנים האחרונות – הגדולה ביותר בטוקיו מאז ההפגנות ההמונית נגד נשק גרעיני שנערכו לאחר האסון בפוקושימה במרץ 2011. המפגינים קראו קריאות בגנות החקיקה והחזיקו כרזות שעליהן נכתב "לא למלחמה", "אבה פשיסט" ו"אבה, תתפטר". המפגינים זרמו לרחוב שממול לשער הראשי של הפרלמנט, לאחר שהמשטרה לא הצליחה להשתלט על ההמונים שגדשו את המדרכות. פארק נוסף הסמוך למקום התמלא גם הוא במוחים. העצרת בטוקיו היא אחת מיותר מ-300 שהתקיימו ברחבי יפן בסוף השבוע במחאה על מהלכיו של אבה להקל על המגבלות הצבאיות שעוגנו בחוקה הפציפיסטית, שנחקקה לאחר מלחמת העולם השנייה.

2015-08-31_204640

מפגינים נגד מדיניות המלחמה של שינזו אבה (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

בחודש יולי הגיש אבה לבית התחתון של הפרלמנט שורת חוקים שיאפשרו לכוחות המזוינים של יפן "להגן על בעלת ברית שנמצאת תחת מתקפה" (הכוונה היא לארה"ב) – שינוי דרסטי מהמדיניות הביטחונית החותרת לשלום של יפן שהחלה לאחר המלחמה ב-1945. החוקים יעלו להצבעה בבית העליון, שנשלט גם הוא על ידי הגוש הפוליטי הימני בראשותו של אבה, עד 27 בספטמבר, אז יסתיים מושב הפרלמנט. סקרי דעת קהל שפורסמו לאחרונה חלק גדול יותר בציבור מתנגד לממשלה מאשר תומך בה ויותר ממחצית ממנו מתנגד לחקיקה החדשה.

לעמדת המפלגה הקומוניסטית היפנית (באנגלית):

http://www.jcp.or.jp/english/jcpcc/blog/2015/08/20150814-70y-shii-danwa.html