מאות אלפים הפגינו במקסיקו ובעולם: דורשים את האמת על היעלמותם של 43 סטודנטים

מאות אלפי אזרחי מקסיקו השתתפו אמש (שישי) במפגן מחאה גדול במרכז הבירה מקסיקו, בדרישה להתערבות הממשל הפדרלי בחקירת היעלמותם של 43 סטודנטים לחינוך בדרום המדינה לפני כחודשיים. בראש המפגינים עמדו בני משפחות הנעדרים, שהגיעו לבירה המקסיקאית בתום מסע הסברה ברחבי המדינה. עוד נערכו כ-120 הפגנות ברחבי העולם. על כך מסר הבוקר (שבת) העיתון "לה חורנאדה" היוצא לאור בעיר מקסיקו. הפגנות נערכו גם בכל מדינות אמריקה הלטינית מארגנטינה וצ'ילה בדרום ועד גואטמלה בצפון. במדינות מסוימות כגון צ'ילה, ונצואלה וארגנטינה, נעכרו מחאות במספר ערים. כמו כן, נערכו הפגנות במרכזי הערים או מול שגרירויות מקסיקו בארה"ב, גרמניה, איטליה, צרפת, בלגיה, שבדיה, איסלנד, ספרד (חמש הפגנות בערים שונות), פינלנד, בריטניה, שוויץ, נורבגיה, הודו, יפן, דרום קוריאה, ניו זילנד, אוסטרליה ועוד

2014-11-22_194029

מורים מפגינים בכביש המהיר המחבר את העיר מקסיקו עם אקפולקו. דורשים לברר מה עלה בגורלם של 43 הסטודנטים לחינוך הנעדרים (צילום: לה חורנאדה)

תחת הכורת "ההפגנה הגדולה מכולן" נמסר בידיעות שפורסמו ב"לה חורנאדה" כי המפגינים, רובם לובשי שחורים, קראו סיסמאות בגנות הנשיא הימני, אנריקה פנייה נייטו, ודרשו צדק. "הם לקחו אותם חיים, אנחנו רוצים אותם חיים חזרה", צעקו אלפים ודחו את עמדת הרשויות לפיה הסטודנטים ככל הנראה נרצחו על ידי אחת מכנופיות הסמים במדינת גררו. בתום ההפגנה ההמונית (על פי העיתון "הגדולה בעשורים האחרונים") שוטרים התעמתו עם המפגינים שהשליכו בקבוקי תבערה וזיקוקים בכיכר סוקאלו וסמוך לארמון הנשיאות, וירו לעברם סילוני מים. מאות מפגינים שניסו לחסום את הגישה לנמל התעופה הבינלאומי של העיר מקסיקו, זה היום השלישי, והשליכו בקבוקי תבערה ואבנים – נהדפו. בראש המפגינים צעדו משפחות הנעדרים, אך מאחוריהן צעדו שורה של נציגי ארגונים חקלאיים, איגודים מקצועיים, מפלגות השמאל, סטודנטים, עובדי צווארון כחול ומקצועות חופשיים, אמנים, עקרות בית, אחיות ואקדמאים, במה שנראה כראשיתה של תנועת מחאה עממית המונית נגד הממשלה הניאוליבלרית. מדובר ללא ספק באתגר הגדול ביותר שבפניו ניצב פנייה נייטו, מאז הפך לנשיא לפני כשנתיים. למעט הביקורת הנוקבת על הטיפול בפרשת הסטודנטים, הוא נדרש גם להתמודד עם גילויים לפיהם חברה שזכתה במכרזים ממשלתיים הקימה טירת ענק עבור אישתו.

תחילתה של פרשת ההיעלמות ב-26 בספטמבר, בהפגנה שקיימה קבוצת סטודנטים להוראה גדולה בהנהגת השמאל שלומדת באיוצינאפה, סמינר רדיקאלי להוראה בגררו, במחאה על תנאי ההעסקה של מורים בעיר איגואלה. שוטרים שהוזעקו למקום עצרו את הסטודנטים ופיזרו את ההפגנה. זמן קצר אחרי מעצרם, הועברו ככל הנראה הסטודנטים לידי כנופיית הסמים "גררוס אונידוס" המקושרת לראש העיר חוסה לואיס אברקה, ולאשתו מריה דה לוס אנחלס פינדה וילה. תובע הכללי במקסיקו אמר כי אברקה משלם סכומי כסף גדולים לכנופיה ובהם כספים שמיועדים למשטרה העירונית. הוא לא האשים ישירות את ראש העיר בכך שהורה להוציא להורג את הסטודנטים, אך ציין כי הוא הניח שהסטודנטים מבקשים להפריע לאשתו, המכהנת כמנהלת לשכת שירות למשפחה בעיר, ולכן הורה לעצור אותם.

בתחילה, הטיל הממשל הפדרלי את האחריות לחקירה על הדרג המקומי, אולם הזעם ההמוני, שגבר לאחר הפרטת תעשיית הנפט המקומית, התפוצץ בפרצופו. אזרחי מקסיקו מאשימים את הממשל בכישלון החקירה ובקשרים שנחשפו בין פוליטיקאים, שוטרים ועבריינים בכירים. משפחות הקורבנות מאשימות את השלטונות בניסיון להביא לסגירת התיק וציינו כי ימשיכו להאמין שבניהם ובנותיהם בחיים עד לרגע שבו יוכח כי הם מתים. הנשיא פנייה נייטו מאשים מצדו חלק מהמפגינים בניסיון לערער את היציבות במקסיקו.