מאה שנה להולדתו של נלסון מנדלה: ארה"ב הגדירה אותו כ'איום קומוניסטי'

לרגל יום הולדתו ה-100 של נלסון מנדלה, לוחם החופש הדרום אפריקאי, שצוין השבוע בעולם, פורסמו בעיתונות מספר חשיפות חשובות ששופכות אור על יומני הכלא וכן על תפיסת גורמי מודיעין בארה״ב את מנדלה כ"איום קומוניסטי" עד לשנת 2008. כך נמסר בעלון "השבוע באפריקה" שמפיץ מרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון.

אסופת מכתבים שפורסמה לראשונה החודש תחת הכותרת "מכתבים מהכלא של נלסון מנדלה", כוללת 255 מכתבים שכמחציתם מעולם לא פורסמו. כך לדוגמא מתארים חלק מהמכתבים את ניסיונו של מנדלה להמשיך לתפקד כאב, ואת הצער שחש לאחר מעצר אשתו וויני.

2018-07-20_164323

חברי הכנסת דב חנין ואיימן עודה על רקע תמונתו של נלסון מנדלה (צילום: זו הדרך)

"הוא לא הורשה לכתוב בכלא על תנאיו בכלא או על אסירים אחרים", סיפר העיתונאי הדרום אפריקאי סם וונטר שאחראי על פרסום הספר, "כך שדרך המכתבים האלה אפשר ללמוד בדיוק איך הרגיש בעת כליאתו". לכבוד יום הולדתו פורסמו לראשונה גם אלפי מסמכים של גורמי מודיעין בארה״ב על מנדלה מהם עלה שמנדלה נתפס כ"איום קומוניסטי" גם לאחר שחרורו מהכלא.

"מסמכים אלה חושפים שבדיוק כמו בשנות החמישים והשישים, כמו מרטין לוטר קינג וארגונים אחרים לזכויות אדם, הבולשת הפדרלית חקרה בצרוה אינטנסיבית ארגונים אמריקאים ודרום אפריקאים נגד האפרטהייד אשר נתפסו כגורמים בעלי מזימה קומוניסטית לפגוע בביטחון ארה״ב.

ח"כ דב חנין מסר ביום רביעי "היום לפני 100 שנים בדיוק נולד נלסון מנדלה, גיבור המאבק נגד האפרטהייד בדרוםאפריקה, שתמונתו תלויה בלשכתו של ח"כ איימן עודה. במיוחד ביום בו הממשלה מקדמת חוק מסית ומסוכן כמו חוק הלאום, נחוץ לשאוב השראה מהמורשת הדמוקרטית וההומניסטית של מנדלה, וללמוד מההיסטוריה שסופם של חוקי דיכוי – להתבטל".