מאה חברי קונגרס הבהירו לטראמפ שמתנגדים לתוכנית המאה; עריקאת: זהו אפרטהייד – לא שלום

כ-100 חברי קונגרס דמוקרטים שלחו אתמול (חמישי) מכתב לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ שבו הביעו התנגדות נחרצת לתוכנית המאה. בטיוטת המכתב שפורסמה אמש באתר יהודיאמריקאי כתבו חברי הקונגרס, ביניהם יהודים רבים, כי התוכנית לא תפתור את הסכסוך בין הישראלים לפלסטינים ותעניק לישראל "רישיון להפר את החוק הבינלאומי" על ידי החלת הריבונות בשטחים הפלסטינים הכבושים.

צעירים יהודים מפגינים נגד תכנית טראמפ מול הקונסוליה הישראלית בניו יורק (צילום: קול יהודי לשלום)

המחוקקים הדמוקרטים הדגישו שהמפה שהציג צוות השלום של הבית הלבן הכוללת מדינה פלסטינית מפורזת על 70% משטחי הגדה, הופכת את "פתרון שתי המדינות האמיתיות לבלתי אפשרי", מכיוון שהשטח שניתן לפלסטינים יהיה מוקף בהתנחלויות ובשליטה ישראלית, אשר איננה מהווה מדינה". הדמוקרטים גם תוקפים את מועד פרסום תוכנית המאה, "כחודש לפני הבחירות השלישיות של ישראל ועל רקע כתבי האישום של ראש הממשלה בנימין נתניהו שחרור התוכנית נראה כעת כהתערבות בלתי הולמת בבחירות זרות". בין החתומים על המכתב, חבר הקונגרס אלן לוונטל שיזם בדצמבר האחרון את ההחלטה מס' 326 שעיקרה מחויבות לפתרון שתי המדינות, קריאה לסיום הכיבוש וגינוי מהלכי הסיפוח של שטחים פלסטינים. ההצעה התקבלה ברוב גדול ובתמיכת 200 חברי קונגרס של הסיעה הדמוקרטית.

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת אמר הבוקר (שישי) כי "התוכנית האמריקאית היא תוכנית אפרטהייד, ולא תוכנית שלום". עריקאת הביע את התנגדותו לעסקת המאה עוד טרם פרסומה, וטען כי מדינות ערב הציעו לישראל יוזמת שלום בעבר.