מאבק מטפלות המשפחתונים שבפיקוח המדינה נשא פרי: יקבלו מענקים

מאבק מטפלות המשפחתונים שבפיקוח המדינה נשא פרי. הן יזכו לשני מענקי עצמאים בסכום כולל של 8,500 שקל (למשפחתון מלא עם 5 ילדים) וכן בפיצוי בסך 3,500 שקל (למשפחתון מלא, לפי תחשיב של 700 שקל לילד). המטפלות קיבלו התחייבות על מועדי התשלומים ולאור זאת איגוד מטפלות המשפחתונים של משרד העבודה והרווחה בכוח לעובדים הודיע על סיום השביתה שנמשכה שלושה ימים. כך מסרה אתמול נועה נוצני, המייצגת את העובדות בכוח לעובדים. היא גם הודתה לח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) על הסיוע שהעניקה במשך השבועות האחרונים.

הפגנת מטפלות המשפחתונים בשבוע שעבר (צילום: כוח לעובדים)

כ-4,000 מטפלות המחנכות כ-20,000 פעוטות יוכלו לחזור לעבוד, לאחר שמשרד העבודה והרווחה ומשרד האוצר נענו לדרישותיהן ובראשן – קבלת מענקי העצמאים עבור חודשיים ללא עבודה וללא הכנסה. המענקים יהיו בסכום גבוה ממה שהוצע למטפלות בתחילה והרישום (שנפתח לשאר העצמאים עוד לפני הפסח) ייפתח למטפלות המשפחתונים בקרוב. בנוסף, מטפלת שתאלץ לשהות בבידוד בחודשים מאי ויוני, תקבל את דמי הסבסוד עד סוף החודש שבו נכנסה לבידוד.

"אנו גאות במאמץ המרוכז ובאחדות שהפגינו מטפלות מכל הארץ יהודיות ערביות, חילוניות וחרדיות, אשר הבהירו כי הן מסרבות להיות שקופות", הוסיפה נוצני, ראשת ענף הגיל הרך בכוח לעובדים, יממה לאחר שמאות מטפלות הפגינו ברחבי הארץ. "לאור המגבלות הבירוקרטיות שמנעו מאיתנו קבלת מענקים בעבר, עמדנו על הקלת ההליך הבירוקרטי וקבלת כספים מהירה – למשקי הבית שלנו, שחלקם על סף קריסה" הוסיפה. כחלק מההסכמות יופעל קישור ייעודי למימוש הזכאות ביום חמישי וקבלת הכספים תהיה תוך 48 שעות מהגשת הבקשה. בנוסף, מאחר ושהות הילדים במשפחתון מבוססת במידה רבה על סבסוד המדינה, הובטח כי הסבסוד יינתן רטרואקטיבית מה1 במאי.

מטפלות המשפחתונים יצאו לשביתה לאור ההתנהלות בעייתית מולם של משרד הרווחה והעבודה, משרד האוצר ורשות המיסים שמנעה מרבות מהמטפלות לקבל פיצוי הוגן על פגיעתן כתוצאה ממשבר הקורונה. מעמדם המיוחד של המטפלות שמוגדרות כעצמאיות אך בפועל מפוקחות על ידי משרד העבודה והרווחה גרם לכך שרבות מהמטפלות לא קיבלו את מענק העצמאים שהובטח על ידי המדינה. לא מיותר לציין כי רובם המוחלט של המשפחתונים הציבוריים פועלים בפריפריה הכלכליתחברתית של ישראל. ח"כ תומאסלימאן מסרה "אני גאה שסייעתי למטפלות המשפחתונים לסיים את השביתה ולקבל פיצוי שיאפשר להן להתקיים, וזאת באמצעות דיונים בוועדה ואינספור שיחות ומכתבים לנציגי ממשלה. נשים אמיצות אלה, מרביתן משכבות מוחלשות, הן דוגמה לאיך נראה מאבק נחוש למען זכויות עובדים".