מאבקם של עובדי רשות השידור נמשך; עובדי תאגיד השידור 'כאן' תומכים בהם

מאבק עובדי רשות השידור נמשך אתמול (שלישי) לאחר שביום שני נציגי עובדים במגזרים השונים התפרצו לשידור מהדורת החדשות של הערוץ הראשון, במחאה על הסגירה המתוכננת. מאחוריהם על המסך נכתב "היום זה אנחנו, מחר זה אתם". באחת השקופיות בשידור נכתב מסר לשר האוצר משה כחלון "תסתכל לנו טוב בעיניים, ממחר בבוקר אין לנו מקום עבודה ופרנסה, אנחנו הפנים של האבטלה". אתמול הם כינסו אסיפת חירום, הפגינו בירושלים והשתתפו בישיבה מתוחה עד מאוד של ועדת הכלכלה של הכנסת.

2017-03-15_201527

עובדי רשות השידור בעת שהתפרצו למהודרת החדשות בערוץ 1, ביום שני האחרון (צילום מסך)

משה שגב, יו"ר ועד הטכנאים, אמר באסיפה: "אנחנו נמצאים בנקודת זמן מכרעת וקריטית. אנחנו לא סתם באנו בדרישה לבוא ולהשאיר את רשות השידור. ראש הממשלה אמר מעל בימת הכנסת בקולו, והוא מוקלט: 'אני הולך לשקם את רשות השידור'. עד לאותו רגע אני הייתי בטוח שזה נסגר וכנראה שלא היינו פה היום כי כל העסק היה גמור ונעול. ברגע שראש ממשלה מודיע קבל עם ועדה שהוא הולך לשקם את רשות השידור חלה תפנית". "מדובר פה על 1000 משפחות", הוסיף שגב. "עזבו את אלה שהתקבלו לתאגיד ואנחנו שמחים על כך. אבל יש 1000 משפחות שאין להן פתרון. הם מספרים סיפורים שקיבלתם מיליונים. קשקוש מוחלט. אני לא רוצה פיצויים ולא פנסיה – אנשים פשוט רוצים לעבוד ולהמשיך ולהתפרנס".

לאחר האסיפה העובדים הפגינו וחסמו את הכבישים שבין בניין הטלוויזיה ברוממה למשכן הכנסת. זאת, כי בצהרים התקיים דיון מעקב בוועד הכלכלה אחר מוכנות תאגיד השידור כאן לעליה לאוויר בסוף אפריל. "אנחנו כאן כדי לומר שאנחנו מוכנים לבצע את המשימה שאתם חברי הכנסת הטלתם עלינו" אמר בוועדה יו"ר התאגיד גיל עומר. לאחר שמנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ סיים להציג את המצגת על מוכנות התאגיד, התפרצו מספר עובדי רשות לאולם הישיבה. "זה לא מוסרי להחליף עובד בעובד" אמר אחד העובדים, "איך אחיה מ-300 שקל פנסיה אחרי 30 שנות עבודה" אמרה עובדת אחרת והטיחה "אתם פושעים, תתביישו לכם". העובדים מתחו ביקורת חריפה על כך שחוק השידור הציבורי עבר בעצם ימי הלחימה בצוק איתן. כמה מהעובדים הוצאו בכוח מהישיבה על פי בקשתו של היו"ר ח"כ איתן כבל.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר כי הוא מצטער מאוד שהצביע בעד החוק והוסיף כי רימו אותו. "זאת אחת התרמיות הגדולות שעוד נלמד אותה בפוליטיקה ובציבוריות הישראלית. השיא זה תזכיר החוק החדש עם משחק הבובות שנצטרך להתמודד איתו. לא נוכל לעצור את זה וברית המועצות בדרך". הוא הוסיף כי יעשה הכל שהסוף של עובדי הרשות יהיה בכבוד.

בדיון הדגיש מנהל מחלקת התעודה ברשות, איתי נבו לנדסברג, כי החוק שזורק הביתה 1,600 עובדים לא מוסרי וכי עד עכשיו הוא לא יודע למה הוא מפוטר. "נאמר שהיה סינון ובדיקה מקצועית, אבל מה שאנחנו חוויני זה לא מקצועי בעליל. המנכ"ל והיו"ר יושבים כמו שני חברים מגל"צ כשהמנכ"ל צריך למנכל והיו"ר צריך לפקח עליו. האדם הראשון שנהנה מסגירת רשות השידור זה האדם שהכריז שצריך לסגור את הרשות, האם זה לא מדליק נורה אדומה? גם אם זה חוקי זה לא מריח טוב", אמר. יו"ר ועד עובדי המח"ר ברשות השידור, תמנע עורב, הקריאה מהכתב ואמרה: "אני רוצה לברך את ראש הממשלה בברכה של קיסר שמקריב את עובדי רשות השידור על מזבח הנדל"ן. במקום לפטר 10 מנהלים מפטרים 1,800 עובדים. ברכות גם ליאיר לפיד שחתם על תעודת הפטירה של הרשות וגם שם העובדים, וגם לשר גלעד ארדן שהחוק ירשם על שמו לדיראון עולם. ברכות גם לכנסת ובעיקר לח"כ קארין אלהרר וח"כ איתן כבל שעשו לילות כימים והביאו את עובדי רשות השידור עד הלום".

יצוין שוועד עובדי תאגיד השידור הציבורי כאן פרסם הבוקר הודעת סולידריות עם עובדי הרשות: "אנחנו מזדהים עם כאבם של אנשי רשות השידור ומוקירים את פועלם רב הזכויות למען השידור הציבורי במשך עשרות שנים" כתבו, "האנשים שמתעלמים מעובדי הרשות היום, הם אותם האנשים שהתעלמו מזכויותינו, ביקשו לפגוע בשידור הציבורי העצמאי בישראל וניסו לבזות אותנו ולהטיל בנו רפש בחודשים האחרונים, במסגרת המאמץ להביא לסגירת התאגיד. עבור חלק מהפוליטיקאים, גם עובדי התאגיד וגם עובדי הרשות אינם אלא כלי משחק. עצוב שיש מי ששכח שמדובר בבני אדם. אנו דורשים מהפוליטיקאים לדאוג לתנאי פרישה הולמים לעובדי הרשות הפורשים ומצפים לקליטת כמה שיותר מהם בתאגיד השידור הישראלי החדש".