מאבקה של עובדת ניקיון מאוניברסיטת תל אביב: הקבלן נגד מלכה בוטבול

"עבור הנהלת האוניברסיטה אני פנים ללא שם, עובדת שנוכחת אך לא נמצאת. בכל פעם שפוגעים לי או לחברותיי בתנאי העבודה ובזכויות, או כאשר מתייחסים אלינו בצורה מזלזלת, ברור לנו שאין טעם לפנות לאחראים עלינו, כי תשובותיהם לא יענו על צרכינו" – כך כתבה עובדת הניקיון מלכה בוטבול, שהועסקה באמצעות חברת קבלן, לאתר ynet בחודש דצמבר בשנת 2007.

הפגנת עובדות ניקיון באוניברסיטת תלאביב למען העסקה ישירה (צילום: זו הדרך)

כל מי שעוקב אחר המאבק להעסקה ישירה של עובדות הניקיון באוניברסיטת ת"א כנראה שמע על מלכה בוטבול, ממובילות המאבק, שלאחרונה איבדה את עבודתה לאחר 15 שנות עבודה באוניברסיטה.

בשנים האחרונות עמדה בוטבול בראש המאבק להעסקה ישירה של עובדות הניקיון, פעלה למען הזכויות שלה ושל חברותיה לעבודה, ואף היתה חברה בוועד עובדות הניקיון באוניברסיטה כשזה פעל תקופה מסוימת. לפני כמה שבועות היא פוטרה בתואנה שעזבה את יום העבודה שעתיים לפני הזמן בגלל מקרה חירום רפואי של קרוב משפחה, ועובדת אחרת החתימה עבורה את כרטיס הנוכחות. היא פוטרה כמה ימים לפני ראש השנה, יומיים לאחר שימוע, ללא הודעה מראש הנדרשת על פי חוק.

החודש העבירו מאות מרצים וסטודנטים המכירים את סיפורה של מלכה בוטבול מכתב לנשיא האוניברסיטה, בו דרשו להחזיר את בוטבול לעבודתה והפצירו בו להחליף את ההעסקה הקבלנית בהעסקה ישירה עם תנאי עבודה הוגנים. להלן קטע מתוך המכתב:

"הסיבה הפורמלית לפיטוריה של מלכה היא שפעם אחת עזבה את מקום העבודה בשל מקרה חירום משפחתי, וביקשה מעובדת אחרת להחתים עבורה כרטיס בשעון הנוכחות. אולם ברור לנו גם שהמניע האמיתי לפיטוריה הוא הפעילות של מלכה למען העסקה ישירה ולמען הגנה על זכויות העובדות.

"במשך שנים, מלכה השמיעה קול ברור בשם העובדות במקרים בהם זכויותיהן נפגעו בידי הקבלנים. היא השתתפה בהפגנות ובפגישות, התראיינה לתקשורת ועמדה בקשר עם הסטודנטיות והמרצות התומכות. לא פעם היא זכתה לרמיזות, אזהרות ואפילו איומים בוטים מצד מעסיקיה בשל כך. למלכה ולעובדות אחרות אשר עומדות בקשר עם הסטודנטיות היה ברור תמיד שהפעילות שלהן מעמידה בסכנה את עבודתן. שוב ושוב הן סיפרו על אזהרות ואיומים מצד חברות הקבלן, שכללו גם 'המלצות' שלא לקיים איתנו קשר. בשימוע שנערך למלכה לפני פיטוריה, המעסיק שלה ציין בפניה את עובדת היותה 'מנהיגה' ו'דמות מרכזית' בקרב העובדות כאחת הסיבות לפיטוריה.

"עובדות הניקיון חבות לפעילותה של מלכה לא מעט הישגים: היא לקחה חלק במאבק המצליח לתשלום עבור חצי שעת הפסקה לעובדות; היא הייתה בין הראשונות להתריע כשחברת קבלן קודמת לא הפרישה לקרן פנסיה לעובדות; בתקופה של ניסיון התאגדות של העובדות היא הייתה חברת ועד פעילה; באופן כללי, בזכות האומץ והנחישות שלה, הרבה עובדות רואות בה כתובת לפנות אליה כשיש להן בעיות עם הקבלן. אין ספק, אם כן, שחברת הקבלן פיטרה את מלכה כדי שיקל עליה לנהל ולנצל את העובדות.

"פיטורים של עובדים שמתעקשים על זכויותיהם ועל אלה של הקולגות שלהם היא תופעה נפוצה ומוכרת. במידה שהאוניברסיטה תאפשר לקבלן לפטר עובדת אמיצה ופעילה כאמצעי הרתעה היא תעביר מסר שלילי ביותר ליתר העובדות, ואף תפגע באופן חמור ביכולת של האוניברסיטה לפקח על חברת הקבלן, שכן הסיכוי שכעת העובדות יתלוננו במקרים של הפרות זכויות או התעמרות מצד הקבלן יהיה נמוך מתמיד. ראוי לציין כי במצב תקין, בו הייתה מלכה עומדת בראש איגוד העובדות, היה זה בלתי חוקי לפטרה. אלא שעובדות הניקיון אינן מאוגדות, ומלכה בעצם עומדת בראש האיגוד מבלי לשאת בתואר הפורמלי הזה.

אנחנו מבקשות בכל לשון של בקשה מאוניברסיטת תל אביב לאפשר למלכה לחזור לעבודתה ולהוכיח שמדובר היה במקרה חד פעמי שלא יחזור. מלכה קרובה לגיל הפרישה לפנסיה, והפיטורים הפתאומיים יקשו עליה מאוד לדאוג למשפחתה, ואף אינם מכבדים בהתחשב בוותק שלה באוניברסיטה".

בעקבות המכתב החליטה הנהלת האוניברסיטה לאפשר לבוטבול לשוב לעבודה, אבל בתנאים גרועים מאלה שהיו לה קודם: היא תעבוד תחת קבלן אחר, ללא הסעה לעבודה מביתה שברמלה, כאשר הוותק והתנאים שצברה בחמש עשרה שנות עבודה באוניברסיטה יתאפסו. נוסף על כך, היא תוכל לעבוד רק עד סוף יולי, אז מצפים ממנה לפרוש לפנסיה. הצעה זו מצד האוניברסיטה הגיעה בצירוף אזהרה, כי בוטבול תפוטר מיד בכל מקרה של הפרת משמעת. בתגובה הודיעה בוטבול לאוניברסיטה כי היא דוחה את ההצעה לחזור לעבודה בשל התנאים הגרועים והיחס המשפיל.

נוכח המקרה של בוטבול, עובדות רבות באוניברסיטת תל אביב מפחדות כיום להיאבק למען העסקה ישירה. אך רק העסקה ישירה תאפשר לעובדות לממש את החופש להתאגד, וכך להיאבק ביעילות נגד מקרים נוספים של פיטורים שרירותיים. על אוניברסיטת תל אביב ללכת בעקבות הדוגמא שהציבו אוניברסיטת חיפה ולאחרונה גם הסנאט של האוניברסיטה העברית, ולהעסיק את עובדות הניקיון בתנאים הוגנים ולא באמצעות חברות קבלן.

זוהר אלון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב