מְשֹׁל וְהַפְרֵד: פרויקט מיפוי חדש של בצלם במלאות 52 שנים לכיבוש

במלאות 52 שנים לכיבוש הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, ארגון זכויות האדם בצלם חשף פרויקט אינטראקטיבי חדש: "משול והפרד". הפרויקט ממחיש את האמצעים השונים שבהם השתמשה ישראל כדי לנגוס במרחב הפלסטיני במהלך העשורים החולפים.

2019-06-07_173059

עוד הוא מראה כיצד ישראל ריסקה אותו ליחידות שטח מצומצמות ומנותקות זו מזו והפרידה בין פלסטינים מאזורים שונים ובין פלסטינים לישראלים. הפרויקט פותח בשיתוף עם  ופותח בשיתוף עם מכון המחקר הבריטי "ארכיטקטורה פורנזית".

מנכ"ל בצלם, חגי אלעד, מסר "לפני 52 שנה כבשה ישראל את הגדה המערבית, כולל את מזרח ירושליםואת רצועת עזה. מאז התחלפו ממשלות, נוהלו תהליכים והוכרזו הכרזות; אבל עובדה אחת נותרה שרירה וקיימת לכל אורך התקופה הזו: החיים של כל בני האדם בין הירדן והים מנוהלים מאז בידי ממשלה אחת, ממשלה שאזרחים ישראלים הנהנים מזכויות פוליטיות יכולים להצביע לה; נתינים פלסטינים – לא"

לדבריו "ישראל, בהתמדה ובנחרצות, כתשה לרסיסים את המרחב הפלסטיני ושברה אותו לפיסות נפרדות, תלושות זו מזו – ולכן חלשות יותר, מבודדות ונוחות יותר לשליטה, ניצול ודיכויבשטחיםנקודת ההתחלה של המְשֹׁל הישראלי הייתה בעת כיבושםמאז חיים הפלסטיניםיותר ויותראת מציאות ההַפְרֵד: הפרדת הגדה מעזה; הפרדת ירושלים המזרחית מהגדה; והפרדת האיים הפלסטינים בתוך הגדה אלו מאלוישראלים, להבדיל, נהנים מחופש תנועה – בתוך הגדה, בין הגדה לבין ישראל, ובתוך ישראל"

על מנת להמחיש את התהליכים הללו בזמן ובמרחב – כיצד התרחשו, אילו תירוצים תורצו, ולאיזו מציאות הם הובילו – "אנו משיקים את הפרויקט המיוחד מְשֹׁל וְהַפְרֵד: סדרה של מפות המציגות 52 שנות מדיניות ישראליתכיצד צווים צבאייםהכרזות למיניהן וכלים תכנוניים הובילו להקמת עוד ועוד התנחלויות ותשתיות ישראליות; כיצד כל אלה קידמו – ומוסיפים לקדם – אינטרסים ישראלים על חשבון זכויות פלסטיניותכיצד האיים הפלסטיניים, שנוצרו בכוונת מכוון, שוקעים בתוך ים השליטה הישראליתכיצד ההפרדה בין פלסטינים לבין פלסטינים מאפשרת לישראל לממש עוד שליטה ועריצות", הדגיש.

 

לפרויקט בצלם החדש (עברית, ערבית ואנגלית):

https://conquer-and-divide.btselem.org