לתשומת ליבו של ארדן: האלימות המזוינת בארצות הברית הפכה למשבר זכויות אדם

הארגון הבינלאומי לזכויות אדם אמנסטי פרסם השבוע דו"ח חדש תחת הכותרת: "בקו האש: זכויות אדם ומשבר האלימות המזוינת בארצות הברית". הדו"ח קובע כי ממשלת ארצות הברית אפשרה לשימוש הנרחב בנשק ותוצאותיו הקטלניות להפוך למשבר זכויות אדם של ממש. הדו"ח בוחן את האופן שבו נשקפת סכנה על חיי האזרחים בארצות הברית בשל הגישה נטולת המגבלות לכלי נשק, ללא ניסיון אמיתי ומשמעותי לאסדרה לאומית

2018-09-14_165537

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעת הוועידה של שדולת הנשק של ארה"ב NRA (צילום מסך: פייסבוק)

בעוד שברוב מדינות העולם ישנן תקנות רישיון ומערכות רגולציה בתחום הנשק, בארצות הברית אין מערכות כגון רישום לאומי, וב-30 מדינות ניתן לשאת נשק ללא כל רישיון מנכ"לית אמנסטי בארצות הברית, מרגרט הואנג, מסרה: "ממשלת ארה"ב מעניקה עדיפות לבעלות על נשק על פני זכויות אדם בסיסיות. אף על פי שהוצעו פתרונות רבים, ישנו חוסר רצון מדהים מצידם של פוליטיקאים להציל נפשות". 

דובר הסניף הישראלי של אמנסטי, גיל נוה, הדגיש: "ראוי שממשלת ישראל, ובראשה השר לביטחון פנים גלעד ארדן, יקראו בתשומת לב רבה את הדו"ח ויהפכו את ההחלטה להרחיב עד כדי הפקרות מוחלטת את תחום מתן הרישיונות לנשק בישראל. עוד לא מאוחר לתקן את ההחלטה הבעייתית שנתקבלה בתואנות ביטחוניות בתהליך זריז מאוד. עוד לא מאוחר למנוע משבר כללי בחברה הישראלית, ולצמצם את משבר הנשק בקרב הפלסטינים אזרחי ישראל".