לשוויון אמיתי ומהותי: אברהם בורג קורא להצביע לרשימה המשותפת

אברהם בורג, יושב ראש הכנסת ה-15 ויו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, קרא הבוקר (שני) להצביע לרשימה המשותפת בטור מיוחד שפרסם בעיתון "הארץ". לדבריו "בחירות האלה הן מהמשעממות ומהחשובות ביותר שהיו כאן בשנים האחרונות – כי בפעם הראשונה לאחר שנים המפה הפוליטית צלולה מאין כמוה. אלא ששפע המפלגות הטוב הזה הוא הרע במרעו. משולשים של פיצה, שאינם מצטרפים לכלל פיצה משפחתית שלמה. כל אחד מתומכי המפלגות הנ"ל מוכן להישבע, שהנושא שלו הוא החשוב מכל. מגדרים, מוצאים, נטיות ואמונות — הכל רוצים שוויון לעצמם, והם מתחייבים לתת עדיפויות למגזר ולאינטרסים שלהם. רק שלהם".

אך דידו של בורג "הם לא היו מסוגלים להתעלות, להתאחד ולרוץ יחד למען הרעיון הגדול יותר מהם: מדינת כל אזרחיה, המחויבת לשוויון אמיתי ומהותי לכל הישראלים. מערכת הבחירות העמוקה והאמיתית מתחוללת בין התפישה החילונית של מדינת האזרחים הישראלית לבין קנאי העליונות היהודית, המוכנים לקדש כל אפליה, הבחנה והדרה, ובלבד שתישמר להם העליונות השבטית".

לדברי בורג "כל הזהויות חשובות, לכל הכאבים המגזריים יש צידוק, אך איש מהם לא ישנה את מערכת ההפעלה הישראלית… רק שוויון של החברה הערבית עם החברה היהודית, הקמת שותפות פרלמנטרית על בסיס אזרחי בלא אפליה, יחולל שינוי בסדרי הגודל. לכן כל מי שמחויב באמת לרעיון השוויון לכל — צריך להצביע לרשימה המשותפת".

בורג סבור שהמשותפת "רחוקה מלהיות מושלמת; יש מפלגות שחברים בהן פרלמנטרים מרשימים יותר, דמויות ידועות יותר ורעיונות טובים יותר. אך שום הצבעה אחרת לא תחולל את רעידת האדמה, החיונית לכולנו. שוויון מלא לערבים הוא הקלף המנצח, שבעקבותיו ייפתרו כל התסכולים, ההדרות והאפליות. גם אם הדבר אינו נעים לכמה אוזניים לאומיות, חובה לומר: עתיד הדמוקרטיה הישראלית טמון בעתיד השוויון האזרחי המלא של המיעוט הערבי. לכן הצבעה לרשימה המשותפת היא ההצבעה הדמוקרטית החשובה ביותר היום".