לראשונה שופטים דרשו מהיועץ המשפטי לנמק מדוע הוחלט לסגור תיק של קרבן עינויים

בג"צ עסק לאחרונה בעתירה שהגיש הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל בשמו של אסעד אבו גוש, עציר שעונה ב-2007. בסיום, הדיון דרשו השופטים לראשונה מהיועץ המשפטי לממשלה לנמק מדוע הוחלט לסגור תיק של קרבן עינויים, ומדוע לא נפתחה חקירה. זו הפעם הראשונה שבג"צ לא מקבל את החלטת המבת"ן לסגור את התיק, ומבקש לקבל נימוק.

2015-08-26_192516

נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור, אמרה בדיון: "זה עניין רציני מספיק כדי שהיועץ המשפטי או פרקליט המדינה יתנו חוות דעת מנומקת".
העתירה בעניינו של אבוגוש מתנהלת מ-2011. בספטמבר 2007 נעצר אסעד אבו גוש והועבר לחקירת השב"כהחקירה שנמשכה מספר ימים כללה אלימות קשה כנגד הנחקר, באופן העולה לכאורה לכדי עינויים, דוגמת מכות, הטחות בקיר ותנוחת בננה. המדינה הודתה כבר בשימוש באמצעי לחץ, שהם בגדר עינויים לפי החוק הבינלאומי.

בדיון ביקשו נציגי המדינה מהשופטים את האפשרות להציג הסברים במעמד צד אחד, אך השופטים ציינו כי הדברים צריכים להיות ברורים מהחומר הכתוב שמוגש לבית המשפט, ואף תהו כי אם יש מקרה של גרסה מול גרסה ואין תיעוד, איך יידעו איזו גרסה לתעדף. בוועד נגד עינויים ביכרו על החלטת בית המשפט לבקש מהמדינה לנמק מדוע נסגר תיק תלונה של קרבן עינויים, ו"רואה זאת צעד ראשון בדרך להוצאת סוגית העינויים מהמחשכים".