לראשונה: סכסוך עבודה בפירמת ראיית החשבון הגדולה בישראל 'ארנסט אנד יאנג'

לראשונה עובדי פירמת ראיית החשבון הגדולה בארץ "ארנסט אנד יאנג" (EY) עומדים להכריז סכסוך עבודה בשל סירוב ההנהלה לשפות את העובדים על הוצאותיהם בגין עבודתם מהבית בתקופת הקורונה – כך פורסם ב"גלובס". ארגון עובדי "ארנסט אנד יאנג" ישראל הוא הראשון מבין ועדי פירמות ראיית החשבון המכריז על סכסוך עבודה. העובדים היו גם הראשונים להתאגד לפני מספר שנים. "ארנסט אנד יאנג" הוא תאגיד רב-לאומי הפועל ביותר מ-140 מדינות ומועסקים בו כ-200 אלף עובדים. מטה החברה בלונדון והוא נחשב לתאגיד תשיעי בגודלו בארה"ב.

מטה פירמת ראיית החשבון הגדולה בארץ, "ארנסט אנד יאנג" (EY), ליד נתיבי איילון בתל-אביב (צילום: ארנסט אנד יאנג)

 

בישראל, פירמת רואי החשבון "ארנסט אנד יאנג – קוסט פורר גבאי את קסירר" היא הפירמה הגדולה לראיית חשבון, מיסים, ייעוץ עסקי וליווי עסקי ומעסיקה כ-2,000 עובדים. העובדים מתקוממים על כך שלמרות נבואות הזעם בתחילת משבר הקורונה והוויתורים שהם נדרשו לעשות לטובת "הישרדות הפירמה", התברר להם כי שנת 2020 הייתה שנה רווחית מאוד עבור הסניף הישראלי, ובכל זאת – ההנהלה מסרבת לשפות אותם על עלויות העסקתם מהבית. העובדים דורשים מימון של הציוד המשרדי הנדרש להם לצורך העבודה מהבית, מימון החיבור לאינטרנט, קביעת מנגנון השתתפות בעלויות העבודה מהבית וכן חלוקת בונוסים לכלל עובדי הפירמה שתרמו לרווחיות בשנה החולפת.

במכתב שהעביר הוועד לכלל העובדים לאחרונה, נכתב כי "כידוע לכם, לצערנו אולצנו כולנו, הוועד והעובדים, להגיע למצב בו אנו נדרשים לעמוד על זכויותינו – זכויות אשר היו אמורות להיות ברורות מאליהן, במיוחד לאור התגייסותכם המרשימה עם תחילת משבר הקורונה. אנו מבקשים את מה שמגיע לכם בזכות ולא בחסד. כפי שידענו לתת כתף, להיכנס תחת האלונקה ולסייע להוביל את הפירמה לרווחי שיא. למרות כל נבואות הזעם, כעת כאשר ברור כי הפירמה איתנה מתמיד ומרוויחה, אנו רואים את חובת ההנהלה להסדיר באופן ברור והוגן את תנאי העבודה וכן להסדיר את כללי העבודה החדשים מהבית".

יצוין שגל התאגדויות העובדים בפירמות רואי החשבון החל במהלך שנת 2015, כאשר עובדי פירמות שונות ב"ביג 5" (חמש הפירמות הגדולות בשוק) החלו לפעול להקמת ועד. ביולי 2017 עשו עובדי פירמת EY ישראל היסטוריה בשוק ראיית החשבון, כאשר חתמו על הסכם קיבוצי הראשון בענף. תוקפו של ההסכם נקבע עד שנת 2022, והוא כלל, בין היתר, בקרן השתלמות, השתתפות במימון ארוחות העובדים, בונוסים, הגדלת מכסת ימי החופשה וסעיפים להגברת הביטחון התעסוקתי.

לדברי יו"ר הוועד, רו"ח יוסף לבנזון, ראשי החברה לא מקיימים את ההבטחות שהבטיחו בראשית המשבר, כאשר העובדים הסכימו להתייצב לצד הפירמה. "לאחר הצהרות אפוקליפטיות מצד הנהלת הפירמה על סכנת פגיעה כלכלית קשה בפירמה עם פרוץ משבר הקורונה ובקשה שלה לפגיעה בתנאי השכר והעבודה של כל העובדים כולל פיטורי עשרות עובדים, הוסכם כי במארס השנה נדון על פיצוי/שיפוי/מענק כזה או אחר לעובדים. ככל שנבין שהפירמה לא חוותה משבר, הפירמה הבטיחה להחזיר כמעט את כל התנאים שנלקחו כגון: החזרת שעות נוספות, החזרה של עובדים מחל"ת ועוד, אך בעיקר הובטח כי יינתנו תוספות שכר משמעותיות באוקטובר אשתקד, אולם התוספות היו קטנות במחצית מהשנים קודמות, ובמקביל לקיצוץ בתנאי העבודה – בשל המעבר לעבודה מהבית – עובדים רבים מממנים בפועל מהנטו שלהם את עלות העבודה מהבית". יצוין שבמקביל מתנהלים שני סכסוכי עבודה נוספים על רקע דומה: בבנק ישראל ובחברת הביטוח בבעלות אמריקאית AIG.

 

עוד על סכסוך העבודה ב-AIG:

השביתה הדיגיטלית הראשונה: עובדי חברת הביטוח AIG ממשיכים בצעדים הארגוניים

 

עוד על סכסוך העבודה בבנק ישראל:

ועד עובדי בנק ישראל עתר לבית הדין: ההנהלה הפסיקה לשלם שעות נוספות