לראשונה מאז מלחמת עולם השנייה: בתורינגיה נבחר רה"מ בקולות הימין הקיצוני

תקדים פוליטי נרשם אתמול (רביעי) בגרמניה: ראש הממשלה החדש של תורינגיה נבחר לתפקיד בתמיכת מפלגת הימין הפשיסטי "אלטרנטיבה לגרמניה". זאת, במטרה למנוע מנציג מפלגת השמאל ("די לינקה"), בודו ראמלו, להמשיך ולכהן בתפקיד. המפלגה הימנית קיצונית זכתה ב-23% מהקולות בבחירות, שהתקיימו באוקטובר האחרון, והגיעה למקום השני במדינה אחרי "די לינקה", עם 31% מהקולות.

"רגע של בושה פוליטית", כינה את המהלך פרשן המגזין "שפיגל", בעוד נציגת מפלגת השמאל בפרלמנט זרקה בהפגנתיות את הפרחים לרגליו של המועמד המנצח תומאס קמריך מהמפלגה הליברלית. התקדים עורר סערה גם ברשתות החברתיות בגרמניה ומפגינים יצאו לרחובות ארפורט, בירת תורינגיה.

מפגינים אנטיפשיסטים, אמש, בארפורט: "ככה זה בתורינגיה ב-1930 לראשונה נחבר שר מטעם המפלגה הנאצית; 2020 לראשונה נבחר ראש ממשלה בקולות הימין הקיצוני" (צילום: די לינקה)

יצוין שאגף המפלגה הניאופשיסטית בתורינגיה נחשב לקיצוני במיוחד, והוא מובל על ידי ביורן הקה, פוליטיקאי שקרא לגרמניה "לשים קץ לתרבות האשמה" וגם כינה את האנדרטה לזכר יהודי אירופה בלב ברלין, "אנדרטת הבושה". קמריך הוא מועמד של פשרה, נציג המפלגה הליברלית שקיבלה רק 5% מהקולות.

"אלטרנטביה לגרמניה" נכנסה המפלגה לכל הפרלמנטים של מדינות המחוז המרכיבות את הרפובליקה הפדרלית הגרמנית, על מצע של התנגדות למהגרים ולאיסלאם, הטלת ספק בהתחממות גלובלית קריאות לבטל את התקשורת במימון הציבור והתנגדות לזכויות להט"בים. היא הראשונה במערכת הפוליטית הגרמנית להציב את עצמה מימין למפלגה השמרנית.