לראשונה: הפגנה אינטרנציונליסטית של האפודים הצהובים מול הפרלמנט האירופי

תנועת המחאה האפודים הצהובים קיימה אתמול (שבת) לראשונה הפגנה אינטרנציוליסטית בצרפת. בהפגנה לקחו חלק פעילים חברתיים ונציגי איגודים עובדים ממדינות אירופיות רבות, ביניהן גרמניה, הולנד ואיטליה. כך מסר העיתון הצרפתי "הומניטה".

זו השבת ה-25 ברציפות בה נערכות המחאות נגד המדיניות הכלכלית והחברתית של ממשלת הימין. היא התקיימה אחרי נאומו של הנשיא עמנואל מקרון בו הבטיח שורה של "רפורמות", שאינן מקובלות על המפגינים. כך לאחר הנאום, האפודים הצהובים חזרו אתמול לרחובות צרפת והתעמתו עם המשטרה. אלפי המפגינים צעדו לעבר בניין הפרלמנט האירופי במזרח העיר שטרסבורג חרף איסור המשטרה. עוד מסרו המפגינים כי ההפגנות יתחדשו ביום רביעי הקרוב, לציון ה-1 במאי, יום העובד הבינלאומי.

2019-04-28_184715

מפגינים בפריז, אתמול, מניפים את דיוקנו של המהפכן הארגנטיניקובני ארנסטו "צ'ה" גווארה (צילום: הומניטה)

בבירה פריז, שבה נרשמו כמה מהמחאות האלימות ביותר בשבועות האחרונים, ההפגנות אורגנו בשיתוף ארגון העובדים הגדול בצרפת, הקונפדרציה הכללית של העבודה (.(CGT הפגנות נוספות התקיימו גם בליון, בבורדו, במרסיי ובעשרות ערים ברחבי המדינה.

ההפגנות החלו בחודש נובמבר האחרון במחאה על עליית המס על הדלק, אך מאז התפתחו למחאה רחבת היקף ואלימה בחלקה נגד המדיניות הכלכלית והפוליטיקאים מן הימין הצרפתים. רבים מהמשתתפים בתנועת המחאה העממית, שאין לה מנהיגות מסודרת, אמרו כי הצעותיו של מקרון אינן מפורטות, או שאינן הולכות רחוק מספיק.

כאמור, המפגינים דחו את הצעדים החדשים הציג מקרון, הנחוש להתנער מתדמית "נשיא העשירים", ביום חמישי האחרון, אז התחייב להפחתת מסים "משמעותית" ולצמצום הוצאות הממשל. בנוסף לכך, הוא הביע את רצונו לערוך רפורמה בשירות הציבורי בטענה ש"אנחנו לא ציריכם הגנה על מקום העבודה לכל החיים". מקרון הוסיף כי האזרחים "יצטרכו לעבוד יותר".