לקראת שביתה: עובדי הטוטו התאגדו וכמעט הגיעו להסכם קיבוצי ראשון

עובדי הטוטו הפגינו ביום ראשון מול מתחם המועצה להסדר ההימורים בספורט בפתח תקווה, במחאה על  דרישת האוצר להפחתה של 20% בשכרם כתנאי לחתימת הסכם קיבוצי ראשון. במועצה הוכרז סכסוך עבודה כבר בסוף דצמבר. ובמידה ויחריף הסכסוך בחודשים הקרובים, עשוי הדבר להשפיע על משחקי הקיץ. כך מסר אתר "דבר" ההסתדרותי.

עובדי הטוטו מפגינים מול משרדי המועצה להסדר ההימורים בספורט. (צילום: ההסתדרות)

כ-140 עובדי הטוטו התאגדו כבר לפני למעלה משנתיים, ניהלו מו"מ מתקדם עם הנהלת המועצה, שאף הוליד טיוטת הסכם קיבוצי. אך לאחר גיבוש ההסכמות, נטל לעצמו הממונה על השכר את המושכות ופתח את המו"מ מחדש. "הוואקום והשיתוק הפוליטי בממשלה מאפשר לפקידי האוצר לעשות כמעט ככל העולה על רוחם" נכתב בדף הפייסבוק של הסתדרות המעו"ף. עובדי הטוטו רשאים מזה כחודש לנקוט צעדים ארגוניים במסגרת סכסוך העבודה שהוכרזלפני כמה שבועות פנו מ"מ יו"ר הטוטו עופרה שרון, ומ"מ מנכ"ל הטוטו יעל אלמור לבכירי משרד האוצר ובהם המנכ"ל שי באב"ד, ומסרו כי מועצת ההימורים מעריכה כי בכל יום נתון של שביתה, ייגרעו מהכנסותיה כ-10 מיליון שקלים, והמשמעות תהיה הפחתה של כ-2 מיליון שקלים האמורים להיכנס לקופת המדינה, בגין כל יום שביתה.

בהסתדרות המעו"ף הדגישו כי התאגדות העובדים הובלה על ידי עובדים רבים המשתכרים שכר נמוך, דוגמת המשווקים, אשר התאגדו במטרה להגדיל את ביטחונם התעסוקתי וזכויותיהם הסוציאליות, וכי בעלי השכר הגבוה בארגון אינם מבקשים תוספות שכר במסגרת ההסכם. את ההתאגדות מלווה ניר אלון, יו"ר חטיבת הספורט בהסתדרות המעו"ף.

לצד זאת טוענים בהסתדרות, כי כתוצאה מרפורמת הפחתת ההימורים שהוביל משה כחלון, נפגעו אגודות ועמותות הספורט שבעבר נתמכו על ידי הטוטו. במסגרת הרפורמה נקבע כי כלל הכנסות הטוטו ייכנסו לקופת האוצר, אשר יתקצב את פעילויות הספורט כחלק מתקציב המדינה. אלא שלטענת ההסתדרות, בפועל, העמידה המדינה קשיים בירוקרטיים רבים, וארגוני הספורט מתקשים לעמוד בדרישות הרגולטוריות לתקצוב – וכתוצאה מכך הפעילות הספורטיבית בשטח והקמת מתקני ספורט חדשים נפגעים.