לקראת ממשלה מתקדמת בספרד: הסכם היסטורי בין הסוציאליסטים והשמאל העקבי

"זה לא המצע שלנו לשינוי החברה הספרדית מן היסוד, אבל זהו הסכם עם הסוציאליסטים והוא טוב. הוא נחתם בתמיכתנו והוא עשוי להפיח רוח של תקווה בקרב עשרות מיליוני ספרדים המצפים לממשלה יציבה ומתקדמת שתגן על זכויותיהם החברתיות. זהו הסכם לעצירת הימין הפשיסטי שהתעצם בבחירות האחרונות". אלה דברי מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הספרדית, אנריקה סנטיאגו, בישיבת הוועד המרכזי שנערכה אתמול (שבת) במדריד כדי לדון בהסכם שנחתם בין המפלגה הסוציאליסטית לסיעה "אונידאספודמוס" של השמאל העקבי.

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הספרדית, אנריקה סנטיאגו, בישיבת הוועד המרכזי שנערכה אתמול במדריד (צילום: מונדו אובררו)

סנטיאגו, מנהיג השמאל המאוחד, הוא חבר הפרלמנט הספרדי בסיעה "אונידאספודמוס" (בספרדית: "מאוחדות אנו מסוגלות"), מערך פרלמנטרי הכולל את תנועת פודמוס, את חזית השמאל המאוחד ושורה של מפלגות שמאל, מפלגות סביבתיות ומפלגות מחוזיות ברחבי ספרד.

על הקמת הקואליציה בין המפלגה הסוציאליסטית לסיעה אונידאספודמוס של השמאל העקבי סוכם ביום רביעי שעבר. זאת, על בסיס מצע מוסכם בן עשר נקודות (ר' מסגרת) הכולל חקיקת כמה חוקים לטובת העובדים והמובטלים.

בחירות ללא הכרעה

יצוין שהבחירות שנערכו בספרד ביום ראשון שעבר (10.11) לא העניקו רוב מוחלט לשום מפלגה. אך הפתעת הבחירות הייתה המפלגה שהגיעה למקום השלישי, "ווקס" מהימין הקיצוני. היא קיבלה 52 מושבים. "המפלגה העממית" הניאוליברלית הגיעה שנייה עם 88 מושבים ואילו הסוציאליסטים זכו במקום הראשון עם 120 מושבים.

המפלגה הסוציאליסטית והשמאל העקבי ניסו להגיע להבנות גם לאחר הבחירות הקודמות שנערכו באפריל האחרון, אך ללא הצלחה. כישלון המגעים אז גרם לראש הממשלה פדרו סאנצ'ס להכריז על בחירות נוספות. מנהיג פודמוס, פבלו איגלסיאס, האשים אז את סאנצ'ס בכישלון המו"מ.

"הגענו להסכם כדי לכונן בספרד ממשלה קואליציונית מתקדמת, הכוללת את הניסיון של המפלגה הסוציאליסטית ואת האומץ הפוליטי הרב של חברי הפרלמנט של אונידאספודמוס", אמר איגלסיאס. יצוין ששתי הרשימות נחלשו בהשוואה לבחירות באפריל. סאנצ'ס איבד שלושה מושבים ועתה יש לו סיעה של 120 חברים, ו"פודמוס" איבדה שבעהועתה בסיעתה רק 35 חברי פרלמנט, בהם פעילים בולטים בחזית השמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית.

שתי הסיעות יחד מונות 155 נציגים, שלא די בהם לרוב בפרלמנט של 350 מושבים. הן ייאלצו לכן לצרף לקואליציה מפלגות קטנות נוספות וכך להשיג רוב (176 מושבים). "ספרד צריכה ממשלה יציבה", אמר סאנצ'ס, והוסיף ששתי הסיעות קוראות לסיעות נוספות להצטרף לקואליציה שלהן. אם הן יצליחו, זו תהיה הממשלה הקואליציונית השמאלית הראשונה בספרד מאז החזרה לדמוקרטיה בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת.

"סיודדנוס", מפלגת ימין שנחלה מפלה קשה בבחירות ונותרה עם עשרה מושבים בלבד, אמרה שהיא לא תתמוך בהסכם הקואליציוני וקראה להקים קואליציה יחד עם הסוציאליסטים והמפלגה העממית השמרנית. אך "מאס פאיס", מפלגת שמאל קטנה שהתפלגה מ"אונידאספודמוס" ושזכתה בשלושה מושבים, צפויה להצטרף לקואליציה.

10 צעדים למען החברה והסביבה

ההסכם שעליו חתמו ב-13 בנובמבר במדריד סאנצ'ס ואיגלסיאס עוסק במגוון רחב של נושאים. תוכנו פורסם במלואו בשבועון הקומוניסטי "מונדו אובררו". להלן עיקריו:

מאבק באבטלה וביטול הרפורמות הניאוליברליות שבוצעו בחוקי העבודה בשנים האחרונות. למען עבודה קבועה ומתגמלת.

מדיניות רווחה מתקדמת: הקמת פעוטונים ללא תשלום עד גיל שלוש, חיזוק מערכת הבריאות הציבורית, הצמדת הגמלאות של הפנסיונרים, דיור ציבורי שיענה לצרכים. "הדיור הוא זכות חברתית ולא סחורה", נאמר בהסכם.

מאבק במשבר האקלים. הממשלה תפעל נמרצות למען הסביבה, וכן למען יחס הוגן לבעלי חיים.

למען זכויות העובדים העצמאיים שנפגעו קשות במשבר. חיזוקם של המפעלים הקטנים והבינוניים.

הרחבת הזכויות החברתיות: מתן האפשרות למות בכבוד, מתן כבוד לרבתרבויות שבחברה הספרדית, שמירה ולימוד הזיכרון ההיסטורי של המאבק בפשיזם במלחמת האזרחים ובמהלך שנות הדיקטטורה הארוכות של פרנקו.

התרבות היא זכות ואינה מותרות. למען הכרה בזכויותיהם של האמנים ועובדי התרבות.

מדיניות פמיניסטית למען ביטחונן, עצמאותן הכלכלית וחירותן של הנשים. מאבק באלימות כלפי נשים, מערכה נגד הסחר בנשים, שוויון בשכר.

חיזוק אזורי הספר והחקלאים.

נרמול המצב הפוליטי בקטלוניה, תוך שמירה קפדנית של האוטונומיה ולמען שוויון של כל אזרחי ספרד.

קידום מדיניות רווחה תוך שמירה על איזון תקציב המדינה.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב