לקראת יום האשה הבינלאומי: ח"כ תומא-סלימאן דורשת העסקה ישירה בכנסת

עשרות עובדות קבלן המועסקות בכנסת בשירותי ההסעדה, ניקיון ותחזוקה יזכו בקרוב לשי צנוע אודות ליוזמה של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת). תומאסלימאן פנתה לכל 120 חברי הכנסת בקריאה לתרום לצורך זה סכום כסף סמלי. כך מסרה ח"כ תומאסלימאן "כשהגעתי לכנסת הצהרתי כי אטפל בכל הנושאים הקשורים בנשים המודרות והמוחלשות, בנשים שסובלות ‏מאבטלה, מעוני ומאפליה ללא קשר ללאום או שייכות פוליטית.‏ נודע לי כי הכנסת מדירה, מאירועי יום האישה לעובדות במשכן, את הנשים העובדות במזנון, בניקיון ‏ובתחזוקה בגלל שהן עובדות קבלן ואינן מועסקות באופן ישיר.‏ מן הראוי להוקיר את עבודתן של הנשים שכל בוקר מקבלות אותי ואת חבריי בחיוך רחב. החלטתי לפנות ‏לחבריי חברי הכנסת בקריאה להצטרף ליוזמה להוקירן לאסוף סכום סמלי מכל ח"כ ולקנות מתנות קטנות ‏כאות הערכה לנשים הגיבורות הללו. אני מתנגדת לכל סוגי ההעסקה הקבלנית ומדגישה כי יש להעסיק את ‏כל עובדי הקבלן בכנסת ובכלל באופן ישיר ושוויוני".

2017-03-03_152557

בפנייתה לחברי הכנסת היא כתבה כי "יום האישה הבינלאומי הינו יום בו מציין ומכיר העולם את מאבקן של הנשים ובמיוחד הנשים המוחלשות והמודרות על זכותן השוויונית בכל רבדי החיים. השנה, כבכל שנה מקיימת הכנסת אירוע ליום האישה ומזמינה את כל עובדות הכנסת לאירוע שכולל הרצאות והופעות. כל העובדות. פרט לעובדות בשירותי ההסעדה, הניקיון והתחזוקה, זאת בשל העובדה כי הן אינן מועסקות באופן ישיר על ידי הכנסת, לכך הן אינן נמנות על העובדות הזכאיות להוקרה ביום חשוב זה". ועוד: "אני קוראת לכל חברי הכנסת מכל סיעות הבית, בואו יחד נוקיר את הנשים הנפלאות הללו, הנשים אשר נאבקות יום יום על מנת להתפרנס בכבוד. בשנה שעברה חילקתי פרחים לאותן עובדות, השנה אני קוראת לכם/ן להצטרף אלי ליוזמה מיוחדת, נאסוף סכום כסף סמלי מכל חבר כנסת שירצה להצטרף ויחד נסתובב ונחלק לנשים האמיצות הללו מתנה סמלית כאות הערכה על עבודתה המסורה".

עד כה הודיעו 33 חברי כנסת על הענות ליוזמה כולל כל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת וסיעת חד"ש. כל אחד מהם התחייב לתרום סכום של 50 שקל לצורך השי. בין התורמים השר יובל שטייניץ, שלי יחימוביץ, זהבה גלאון, רויטל סויד, קארין אלהרר, איציק שמולי, מירב בן ארי, יעל גרמן, אילן גילאון, נורית קורן, חיים ילין ומיכל רוזין.

יצוין שוועדת הכנסת קיימה השבוע דיון על תנאי העסקתם של עובדי חברות נותנות השירותים בכנסת. ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) אמרה בדיון כי "לא ייתכן שאנחנו מדברים בכנסת על תנאי עבודה פוגעניים של עובדי קבלן רק במגזרים אחרים במשק. נאה דורש נאה מקיים. להגיד 'אנחנו לא מעסיקים עובדי קבלן אלא שוכרים שירותים' זו לוליינות מילולית. האנשים הללו שנמצאים אתנו יומם ולילה לסדר ולנקות, הם חיים ממינימום הכנסות. במונח ' שכירת שירותים' אתה מסיר את הממד האנושי. לא יתכן שאנשים שעובדים אתנו כתף אל כתף יהיו עובדים סוג ב' וסוג ג'". מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ', אמר כי "אין עובדי קבלן בכנסת, לא היו ולא יהיו, וזו לא מכבסת מילים. יש חברות שנותנות שירותים".