לקראת ה-1 במאי ובעקבות משבר הקורונה: התכנית הכלכלית-חברתית של כוח לעובדים

לקראת ה-1 במאי ובעקבות המשבר הכלכלי והחברתי המחריף, פרסם ארגון כוח לעובדים תוכנית כלכליתחברתית תחת הכותרת: "מה צריך לעשות". בדברי ההקדמה לתוכנית נכתב: "הממשלה צריכה לקחת אחריות על תוצאות ההשבתה היזומה של חלק גדול מאוד מהמשק, גם אם ההשבתה הייתה בלתי נמנעת. זריקתם של מיליוני אנשים ללא פתרון כלכלי הולם, תוך התנערות הממשלה מאחריותה, אינה גזרת גורל. ההחלטה להשאיר את רוב הנטל הכלכלי של המשבר על כתפי הציבור הרחב, כדי לא להידרש לפגיעה בהונם של העשירים בחברה הישראלית, היא בחירה פוליטית".

נציגות איגוד מטפלות המשפחתונים בכוח לעובדים הפגינו אתמול (ראשון) מול ביתו של שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס, ברמת אביב, כדי להגיש לו עצומה הקוראת למתן דמי אבטלה למטפלות במשבר הקורונה (צילום: כוח לעובדים)

בתוכנית ארבע נקודות מרכזיות: שכר העובדים וסיוע למובטלים; העלאת שכר המינימום ומיגור צורות העסקה פוגעניות; זכות ההתארגנות של העובדים; ושאלות רווחה, בריאות ודיור. בין היתר דורש ארגון העובדים השלמת שכר לעובדים: "הצעד הנחוץ, שלא נעשה, הוא שעובדים שמעסיקם נאלץ לצמצם את היקף העסקתם באופן חלקי או מלא, ימשיכו לקבל את מלוא שכרם (עד לתקרה בגובה פעמיים השכר הממוצע במשק – 22 אלף שקל לחודש) וכן את מלוא ההפרשות לפנסיה ולביטוח לאומי, ולקרן השתלמות אם הייתה לפני המשבר. המדינה תשלם למעסיק את הפער בין השכר שהיה משולם בכל מקרה עבור עבודה שנעשתה (אם נעשתה) לבין מלוא השכר ששילם המעסיק בפועל".

עוד דורש כוח לעובדים סיוע למובטלים – כולל תשלום דמי אבטלה בגובה מלוא השכר או השכר הממוצע במשק ("100% פיצוי ולא פחות"). כמו כן, קוראת התוכנית להרחיב את זכות העצמאים לקבלת דמי אבטלה – בדומה למה שמקובל כיום לגבי השכירים. על מנת לשאת בהוצאות הכרוכות בהרחבת רשת הביטחון של העובדים, המובטלים והעצמאים, מציע הארגון הטלת מס חד פעמי בהיקף של 5% מההון על מי שהונו העצמי גדול מ-50 מיליון שקל, ולהשיג את "היתרה עלידי הגדלת חוב המדינה לבנק ישראל הדפסת כסף ע"י בנק ישראל כנגד אג"ח ממשלתי".

לכשיסתיים המשבר, דורש "כוח לעובדים", חיוני לקדם "סדר כלכלי–חברתי חדש". על פי הארגון, מדובר ב"סדר סולידרי שבו החברה והכלכלה פועלות למעננו ולא למען העשירים ורווחיהם. להפוך לחברה שהיא מופת של צדק חברתי, לא חברה של מנצלים מעטים ומנוצלים רבים כפי שישראל היא כיום. המדינה צריכה להבטיח לכולנו רשת ביטחון ממשית המתבטאת בשירותים ציבוריים מקיפים וחינמיים החוסכים הוצאות, בקצבאות שבאמת מגינות עלינו בעת מחלה, אבטלה, אובדן כושר עבודה ולעת זקנה. המימון צריך להיות סולידרי ומבוסס בעיקר על בעלי ההכנסות הגבוהות. גם מי שיש לו הכנסות מהון, ולא רק העובדים, צריך לשאת בנטל מימון הוצאות הרווחה".

כמו כן מציע הארגון הרחבה ניכרת של הזכויות החברתיות בישראל כגון ביטוח סיעודי לכל, הגדלת מאגר הדיור הציבורי, חינוך חינם מגיל שנה ועד לקבלת התואר במוסדות להשכלה גבוהה, העלאה של ההוצאה הציבורית לבריאות ועוד. כוח לעובדים קורא להקים מגנון פנסיה ממלכתי, להלאים את כל הכבישים המופרטים ולהלאים את כל משאבי הטבע – גז, מים, מתקני התפלה, ים המלח ועוד.

התוכנית הכלכלית של כוח לעובדים, גם אם ראוי להתווכח עם כמה מסעיפיה, היא ניסיון חשוב בדרך להצגת אלטרנטיבה מעמדית לתוכניות בדבר "יציאה מן המשבר" של ממשלת הימין, המשרתות את ההון ואת בעליו. התוכנית בולטת גם על רקע רפיסות ההסתדרות, שאינה מציבה כל אופוזיציה לעמדותיה של הממשלה ומתמידה בהתייצבותה לצד המעסיקים, ובייחוד הגדולים שבהם. ההסתדרות אינה מקדמת מאבקים כפי שניתן היה לצפות נוכח השבר החברתי שנוצר. המחאות הקולניות של העובדים העצמאים ושל בעלי העסקים הקטנים והבינוניים הן דוגמא בולטת למה שניתן לעשות, וההסתדרות אינה עושה. אפילו במגזרי העובדים המיוצגים ישירות על ידיה, כגון בענף התעופה, אין ההסתדרות עושה דבר. ברשות שדות התעופה וכן בחברות התעופה הישראליות (אל על, ישראיר וארקיע) נרשמו פיטורים רבים והוצאתם לחל"ת של אלפים רבים של עובדים. אך ההסתדרות לא נקטה שום צעד כדי לאחד את מאבקיהם ולהציב חזית אחידה מול ממשלת הימין והמעסיקים.

נמרוד עובד

לעיון בתכנית: https://drive.google.com/file/d/1gsaG8Jmj0h5o_7ejxRc9r2s0LodwybiU/view

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב מיוחד ל-1 במאי