לקראת הקריאה השנייה והשלישית: הפגנות של אמנים, במאים ויוצרים נגד חוק הנאמנות בתרבות

עשרות אמנים, במאים ויוצרים הפגינו אתמול (ראשון) מול משרד האוצר בירושלים, במחאה על תמיכת שר האוצר משה כחלון בחוק הנאמנות בתרבות, לקראת הקריאה השנייה והשלישית האמורות להתקיים הערב במליאת הכנסת. החוק מאפשר למשרד התרבות את הסמכות שהייתה עד כה למשרד האוצר, לשלול או להפחית תקציבי תמיכה ממשלתיים מגורמים שיעברו על כמה סעיפים, ובהם למשל ציון הקמת המדינה כיום אבל או הסתה לגזענות, אלימות וטרור.

המפגינים הגיעו למקום עם סמרטוטים ועם מגבים, ונשאו שלטים עליהם כתוב "כחלון, אל תהיה סמרטוט", "מי סמרטוט של מירי?" ו"נטו סמרטוט". בין השאר הגיעו להפגנה השחקנים עודד קוטלר, יניב ביטון, אמיתי יעיש ונדב בושם, המחזאי והתסריטאי מוטי לרנר והבמאיות איה קפלן ודדי ברון.

2018-11-26_193239

כרזה של המאייר זאב ("שושקה") אנגלמאיר

אמש נערכה מחאה נוספת בכיכר המדינה בתל אביב: "שורפים אמנות: אמנים נגד חוק הנאמנות". במסגרת האירוע קראו היוזמים, המאייר זאב (שושקה) אנגלמאיר והאמן אורן פישר לאמנים פלסטיים להגיע ולשרוף את יצירותיהם ו"לעלות אותכם כקורבן לחוק הנאמנות", או לחלופין להגיע לכיכר ולהציגם.

"החוק הזה גורם לכך שהאמנות מגוייסת ויוצרים מתחילים להתחשב באג'נדה", אמר אנגלמאיר בפתיחת האירוע. "יוצרי קולנוע מתחילים לחשוב אם כדאי לעשות סרט. כל ביקורת נתפסת כלא פטריוטיתאנחנו בתחילתו של מדרון חלקלק שיוביל אותנו לאסון. אם לא נתגייס עכשיו ונתחיל להילחם במצב יהיה מאוחר מדי. אמנות לא יכולה להתקיים בלי אג'נדה עצמאית. ברגע שמישהו מכתיב לך, זו כבר לא אמנות, אלא פרופגנדה". עם תום נאומו, שרף אנגלמאיר יצירה בדמותה של שושקה.

גם הסופר אמיר חרש נמנה עם השורפים והעלה באת את ספרו "יתבטל העולם", תוך שהוא מצהיר כי "במקום שלא שורפים ספרים לא קוראים ספרים". האמן אורן פישר שרף את הספר "מקס ומוריץ" לו אייר עטיפה שהוצגה במסגרת תערוכת יחיד. "הספר מלא בתום, סיפור מרגש על חמלה ספר שלא אוכל להציג כי הוא נגד מה שהממשלה מנסה לקדם", הסביר על מניעיו בשריפה. הבוקר נערכה הפגנת יוצרים וסטודנטים נגד הצעת החוק בגן הוורדים מול הכנסת.

בחודש שעבר הגיעו כ-1,500 בני אדם, ובהם אמנים רבים, להפגנה נגד החוק, שהתקיימה ברחבת סינמטק תל אביב; לפני ההפגנה חתמו אלפי אנשים, ובהם מאות אמנים ואנשי רוח, על עצומה נגד החוק, שבה נכתב בין השאר: "אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהו בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון". כמו כן, עשרות אנשי קולנוע שלחו בתחילת החודש מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר כחלון, ובו הם מזהירים כי חוק הנאמנות בתרבות הוא "איום כבד על חופש הביטוי ואיום כבד על הקולנוע הישראלי". עוד כתבו במכתב כי הם "קובעים בתקיפות שאל לממשלת ישראל לפגוע בחופש הביטוי הזה או לפגוע בזכות היסוד הזאת, שהם תנאי הכרחי ליצירה פורייה, מרתקת ומאתגרת, וגם תנאי הכרחי לקיומה של הדמוקרטיה". בין החותמים על המכתב שני זוכי פרס ישראל בקולנוע, ג'אד נאמן ורם לוי, היוצרים ארי פולמן, יוסף סידר, שמוליק מעוז, קרן ידעיה, שבי גביזון, שמי זרחין, עמוס גיתאי, ערן ריקליס, ניר ברגמן, יוסף סידר, השחקנים קרן מור, מנשה נוי, צחי גראד ועוד.