לקראת הסגירה: עובדי ויסוניק בקרית גת התארגנו ודורשים הסכם

לקראת סגירת המפעל: עובדי ויסוניק בקרית גת התארגנו ודורשים הסכם. העובדים סגרו ביום רביעי את שערי המפעל לסחורות יוצאות ונכנסות משעות הבוקר. בשעות אחר הצהריים הסכים ועד העובדים לפתוח את השערים לקבלת חומרי גלם, אך הסנקציות על שחרור סחורות יוצאות נותר בתוקף עד ליום ראשון בערב, אז תתקיים ישיבת מו"מ נוספת בין ההנהלה לעובדים.

4

ביום ראשון בשבוע שעבר התקיימה אסיפת עובדים במפעל בהשתתפות מזכיר האיגוד המקצועי, חיים פרטוש, שהסביר לעובדים את הנעשה בהליך במשא ומתן בין וועד העובדים להנהלת המפעל. הנהלת החברה הרב לאומית האמריקאית ג'ונסון קונטרולס החליטה לסגור את המפעל בישראל כדי להעביר את הייצור לסין. העובדים פנו בקריאת עזרה לשרי ממשלת הימין אך לשווא. הנהלת המפעל בארה"ב איתנה בדעתה.

חברת ויסוניק הישראלית, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות אבטחה מתקדמות לבתים וארגונים החליפה מספר בעלים בשנים האחרונות. החברה שהוקמה ב-1973, מפתחת ומייצרת מוצרים ומערכות לאבטחה ואיתור של ציוד ואנשים בזמן אמת, המיועדים לבתי חולים, בתי כלא ומוזיאונים. היא נמכרה לענקית האבטחה השוויצית טייקו לפני שש שנים לפי שווי של 100 מיליון דולר, ומאז פעלה כחלק מהיחידה העסקית של מוצרי האבטחה של החברה. לאחר מכן, טייקו, נרכשה על ידי ג'ונסון קונטרולס האמריקאית. היא הודיעה בחודש יוני שבכוונתה לסגור את המפעל ולהעביר את הפעילות לסין. כעת מתברר כי ההנהלה לא עדכנה את העובדים, שלא היו מאורגנים, על כוונתה לסגור את המפעל והם גילו על כך דרך הפרסום ב"כלכליסט".

"ניסו לעשות מהלך מתחת לפני השטח והחתימו אנשים על טופסי סודיות", אמר יו"ר ועד העובדים במפעל ניר שחר לעיתון. "גם ההודעה הפורמלית לעובדים הגיעה רק בעקבות החשיפה אצלכם. המפעל בקריית גת רווחי, אבל החברה האמריקאית מעוניינת לצמצם הוצאות על ידי העברת הפעילות לסין. לקחו את כולנו והכניסו לתוך קובייה בטבלת אקסל".

לדברי שחר, הוועד בחברה הוקם בן לילה לפני כמה שבועות, בעקבות מכתבים שחולקו לעובדים המפרטים את תנאי הפיטורים. החברה אמנם הביעה נכונות לשלם לעובדים פיצויי פרישה מוגדלים, אך בקרב העובדים לא מרוצים מהצעת ההנהלה. הוועד בחברה מסרב לקבל את מכתבי הפיטורים הראשונים בטרם יגיעו להסכמה לגבי תנאי הפרישה.

מפעל של ויסוניק, המשתרע על פני 10,000 מ"ר, מועסקים כיום יותר מ־400 עובדים. לפי נתוני החברה, המפעל מייצר מדי שנה יותר מ־2 מיליון מערכות אזעקה, יותר ממיליון גלאים קוויים וכן מאות אלפי התקנים ומשדרים אלחוטיים שונים כגון שלטי כיס, סירנות ואביזרי בקרה. ביולי מסרה ג'ונסון קונטרולס כי סגירת המפעל תתבצע בהדרגה ותסתיים בסוף הרבעון השני של 2018. ג'ונסון קונטרולס מעסיקה כיום 120 אלף עובדים ב־2,000 מוקדים ברחבי העולם. מרכז הפיתוח של ויסוניק בתל אביב, שבו מועסקים כ־125 עובדים, לא צפוי להיסגר בשלב זה.