לפני 80 שנה: הנגר הקומוניסטי יוהאן גיאורג אלסר ניסה להתנקש בחייו של היטלר

לראשונה נערך השבוע טכס זיכרון ממלכתי לנגר הקומוניסטי יוהאן גיאורג אלסר שניסה להתנקש בחייו של מנהיג גרמניה הנאצית, אדולף היטלר. באירוע שנערך בעיר הרמרינגן שבמערב גרמניה השתתף הנשיא פרנקואלטר שטיינמאייר ובכירים נוספים.

נשיא גרמניה פרנקואלטר שטיינמאייר, השבוע, מול ביתו של הנגר הקומוניסטי יוהאן גיאורג אלסר שניסה להתנקש בחייו של אדולף היטלר (צילום: "טאץ")

לפני 80 שנה, ב-8 בנובמבר 1939, ערפל כבד אפף את שדה התעופה של מינכן. כתוצאה מכך, נאלץ אדולף היטלר לוותר על הטיסה לברלין ולעזוב את מינכן ברכבת. כמדי שנה הגיע הצורר למינכן בתאריך זה, עלמנת לשאת נאום במרתף הבירה המפורסם. אבל הערפל שיבש מעט את התוכניות ונאומו של היטלר נפתח ב-08:00 בבוקר, חצי שעה לפני המועד המתוכנן, עלמנת שלא יאחר לרכבת. היטלר סיים לנאום ועזב את המרתף ב-09:07. ב-09:20 פצצה עם שעון עצר שהוטמנה במרתף מבעוד מועד התפוצצה. שמונה בני אדם נהרגו. ששים נפצעו. היטלר, שכבר ישב בלימוזינה בדרכו לתחנת הרכבת, יצא ללא פגע.

האחראי לפיצוץ נעצר חצי שעה קודם לכן בגבול גרמניה שוויץ, כאשר ניסה להימלט. בתחילה חשבו שוטרי הגבול כי הוא מנסה להבריח מוצרים, אולם לאחר שחיפשו בכליו, במקום סיגריות או אלכוהול, גילו הוראות הכנה למטען נפץ. שעות ספורות לאחר מכן קיבלו השוטרים הודעה על ניסיון ההתנקשות. העצור, הנגר וחבר במפלגה הקומוניסטית שפעלה במחתרת, יוהן גיאורג אלסר, הועבר לחקירה במינכן, שם טען לחפותו. אבל הראיות הקושרות אותו לניסיון ההתנקשות הכושל המשיכו לזרום ולבסוף הוא הודה במעשה.

לאחר שהודה, אלסר נלקח למפקדת סוכנות הביטחון של הרייך בברלין. הוא עונה קשות עלידי אנשי הגסטפו, אבל מפקד האס.אס, היינריך הימלר, לא היה מרוצה מהתוצאות. אלסר אומנם הודה בפשע, אבל התעקש שפעל לבדו. הנגר האמיץ הועבר למחנה הריכוז דכאו, שם נרצח באפריל 1945.