לפיד נפגש עם עודה וטיבי; הנהגות מק"י וחד"ש מתכנסות כדי לדון על ההמלצה לנשיא

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, נפגש אתמול (חמישי) בתל אביב עם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) ויו"ר תע"ל, ח"כ ואחמד טיבי, לקראת סבב ההמלצות בבית הנשיא ראובן ריבלין ביום שני. יו"ר בל"ד, ח"כ סמי אבו שחאדה, שהכריז כי לא ימליץ על אף מועמד, לא השתתף בפגישה. בתום הפגישה הודיע לפיד כי התקיים דיון על "האפשרויות להקמת ממשלה חדשה שתמנע מנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' להקים ממשלה".

חברי הכנסת טיבי ועודה, אתמול, מוסרים הצהרה בתום הפגישה עם לפיד בתל-אביב (צילום מסך: זו הדרך)

 

לפיד מסר כי השלושה דנו "במגוון הסוגיות הכואבות לחברה הערבית לרבות מיגור הפשיעה, ועל דרכי הפתרון לסוגיות הללו. השלושה קבעו להמשיך את השיח בזמן הקרוב על מנת למצות את האפשרויות להחלפת שלטון ומדיניות נתניהו ולהביא לשינוי".

במשותפת אמרו כי ברשימה ישקלו להמליץ על לפיד אם יראו שיש לו 55 ממליצים והיתכנות לקבל מנדט מהנשיא, אולם הדגישו שההמלצה תגיע בתנאי שיראה שהוא מוכן לשינוי אמיתי, ולהתייחס לסוגיות שמעניינות את האזרחים הערבים. השבוע אמר ח"כ עודה כי ההחלטה אם להמליץ על לפיד תתקבל לאחר שתוצג לו שורת דרישות העוסקות בסוגיות בוערות בחברה הערבית. בריאיון לרדיו א-שמס טען כי "נעלה את הדרישות שלנו ואחר כך נכריע". במשותפת אומרים שדרישותיהם, ובהם ביטול חוק קמיניץ וחוק הלאום, ותכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית, כבר ידועות.

ביום שלישי אמרה בריאיון ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) כי קיימת אפשרות שהרשימה לא תמליץ על אף מועמד כראוי להרכבת הממשלה. היא הסבירה כי "אני חושבת שאנחנו לא צריכים את הגישה שאומרת שאנחנו חייבים לתמוך במישהו כי זה המובן מאליו. אנחנו כבר היינו בסרט הזה, תמכנו בגנץ למרות כל מה שאנחנו מכירים ויודעים כי רצינו לחסום ולהפיל את נתניהו. ומה קרה בסוף? גנץ בעצמו הלך לממשלת נתניהו".

יצוין שמחר בערב (מוצ"ש) יתכנסו הנהגות חד"ש ומק"י כדי לקבוע את עמדתן בשאלת המלצת הרשימה המשותפת. בריאיון שפורסם השבוע ב"זו הדרך", הבהיר מזכ"ל מק"י עאדל עאמר כי "העמדה שלנו כמפלגה קומוניסטית היא בעד הקמת בריתות על בסיס מצע פוליטי, חברתי וכלכלי משותף. מתוך ראיה פוליטית זו הקמנו את חד"ש ב-1977 ואת הרשימה המשותפת ב-2015. כאשר מנסור עבאס פירק את המשותפת בפעם הראשונה ב-2019, התעקשנו על קיום ברית עם תע"ל בראשות אחמד טיבי. כאשר החלו ב-2020 סימנים של פילוג מצד התנועה האסלאמית, ביקר יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אצל כל מנהיגי התנועה האסלאמית באופן אישי והפציר בהם לא לפרוש מהמשותפת".

 

עוד בנושא:

יו"ר הרשימה המשותפת: נתניהו ולפיד לא יצליחו להרכיב ממשלה ויהיו בחירות בספטמבר

מזכ"ל מק"י עאדל עאמר: המשבר הפוליטי אליו נקלעה ישראל הגיע לשפל חדש