לפחות 130 פצועים: המשטרה תקפה באלימות רבה הפגנת מחאה במרכז ביירות

לפחות 130 בני אדם נפצעו מאז אתמול בעימותים בביירות בין מפגינים נגד משטר העדות המושחת לשוטרים. לראשונה מאז החלה המחאה נגד הממשלה בחודש אוקטובר, ירו שוטרים כדורי גומי כדי לפזר מפגינים. על פי העיתונים עננה כבדה של גז מדמיע כיסתה את מרכז בירת לבנון. המפלגה הקומוניסטית פרסמה הודעת גינוי חריפה בעקבות "ההתקפה הברוטלית של כוחות המשטרה כלפי מפגינים שלווים". העימותים שהחלו אמש (מוצ"ש) נמשכו אל תוך הלילה וארכו כשמונה שעות. מפגינים בערים נוספות הציתו בניינים השייכים לכמה מפלגות פוליטיות עדתיות. המפגיניםשמחו מחוץ לבניין הפרלמנט, דורשים מזה כחודשיים הקמת ממשלה חדשה ומוחים בעיקר נגד מדיניות הכלכלה.

אמבולנסים מפנים מפגינים שנפצעו, אמש, במרכז ביירות (צילום: שירותי ההצלה של לבנון)

שעות קודם לכן עשרות תומכי אמל וחיזבאללה, כדרכם מזה שבועות, הגיעו למאהל המחאה בלב ביירות והרסו אותו. כעבור כמה דקות החלו ליידות אבנים וחזיזים אל עבר שוטרים. מאהל המחאה, המכונה "המוקד", היה יעד למתקפה של תומכי המפלגות השיעיות באמצע השבוע שעבר, אז הושלכו חזיזים שגרמו לשריפה במקום. פעילי המחאה הואשמו בתקופה האחרונה כי חברו למתנגדי חיזבאללה ואף קראו לנורמליזציה עם ישראל. שעות לפני שפרצו העימותים א בוטלה עצרת של המפגינים, שנועדה לתמוך בפעילות "המוקד" בו נערכים מדי יום דיונים ומפגשים, גם עם פעילים קומוניסטים.

זו הפעם הראשונה שנרשם שימוש באמצעים שכאלה שכן עד כה ההפגנות במדינה היו רגועות יחסית ולא כללו עימותים משמעותיים בין הצדדים. ארגון זכויות האזרח הלבנוני אמר כי עשרות פצועים טופלו בשל העימותים וכי למעלה מחצי מהם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

לפני כחודש וחצי ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי הודיע כי בעקבות המחאות על יוקר המחייה והשחיתות השלטונית הוא מתפטר. אך מאז נתקלו במדינה במבוי סתום בניסיונות למצוא חלופה. "הגעתי לדרך ללא מוצא. היינו צריכים לעשות זעזוע גדול, כדי להתמודד עם המשבר. את התפטרותי אני מניח לאישורו של הנשיא והעם הלבנוני", אמר אלחרירי בנאומו הטלוויזיוני. "במשך 13 ימים חיכה העם הלבנוני לפתרון פוליטי שיעצור את ההידרדרות. בזמן הזה ניסיתי למצוא את הדרך תוך הקשבה לקול העם".