למרות משבר הקורונה: הורים לילדים במעונות יום עשויים לשלם יותר

הורים לפעוטות במעונות היום המפוקחים עשויים להידרש לתוספת תשלום בעקבות משבר הקורונה, כאשר הלימודים בהם יתחדשו. כך עולה מדבריו של סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אסף וסרצוג, בדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה של הכנסת.

 הפגנת הגננות, אתמול, מול משכן הכנסת בירושלים (צילום: פורום גני הילדים הפרטיים)

המסגרות לגיל הרך, שבהן מתחנכים פעוטות עד גיל שלוש, נסגרו בהוראת המדינה לפני יותר מחודש, בשל משבר הקורונה, אך רבות מהן ממשיכות לשלם הוצאות קבועות (כמו שכירות), ומצד שני נדרשות להחזיר את הכסף להורים עבור התקופה שבה הן אינן פועלות. "אני אומר בכנות, אני לא יכול להתחייב שההורים לא ישלמו תשלומים נוספים לגנים. אם יהיה צורך בסיוע נוסף, נבחן זאת", אמר וסרצוג בדיון.

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) שאלה בתגובה "מדוע הורים שאיבדו פרנסתם עדיין צריכים לשלם למעונות במקום שהמדינה תעשה זאת. העיקר של-36 שרים ו-16 סגני שרים מצאו תקציב". "חייבים להעמיד את מעונות היום והגנים בחזרה על הרגליים כדי שהמשק כולו יחזור לתפקד ולעמוד" הדגישה תומאסלימאן והוסיפה כי נציגי הגנים הפרטיים טוענים שהמענק מוגבל רק עד 10% מהמחזור החודשי, ולא 30% כפי שטענו במשרד האוצר, אך וסרצוג אמר כי זה לא נכון וכי הגנים הפרטיים הם כמו שאר העסקים.

יצוין שבת ישיבה הפגינו מאות גננות ממעונות היום והגנים הפרטיים מול הכנסת במחאה על הפקרת הגננות, המטפלות וציבור ההורים. בהפגנה הן ביקרו את משרד האוצר שלא תמך בהם כלכלית מספיק מאז שהושבתו בעקבות משבר הקורונה. המפגינות דרשו מהממשלה לספוג את האובדן הכספי הקשה שנגרם להן ולא להפיל אותו על כתפי ההורים והגננות. הגננות דורשות פטור מארנונה, הודעה מראש על חזרה לשגרה, פיצוי כספי על התקופה בה הגנים היו סגורים ותמיכה כלכלית במקרה של התפשטות הנגיף בגנים. אל המפגינות הצטרף ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שאמר למפגינות "כחבר ועדת הכספים אני רואה כיצד הממשלה מסרבת להעביר פיצויים לאזרחים ולעסקים הנמצאים על סף קריסה. לגבי גנים ומעונות המצב חמור ומטריד אפילו יותר. האוצר חייב לשחרר עכשיו את הכספים הנדרשים ולמנוע קריסה של מערכת החינוך לגיל הרך, פגיעה במאות אלפי ילדים ועשרות אלפי משפחות המתפרנסות מהתחום".