למען החיים: בלחץ איום השביתה הושג הסכם שישמור על בריאות רבבות פועלי בניין

ההסתדרות הכריזה על שביתה כללית, שנמנעה לאחר שהממשלה נענתה לדרישות בנוגע לשמירת חייהם ובריאותם של רבבות פועלי הבניין בישראל. "נתחיל בשביתה קשה", אמר בשבוע שעבר (1.11) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בכינוס בו הכריז על השביתה  שתוכננה.

"על חיי אדם לא נתפשר. זו שביתה להצלת נפשות, ונשבות עד שיפתרו את הבעיה הזאת", אמר ניסנקורן בכינוס ועדי העובדים, והוסיף שהשביתה איננה מוגבלת בזמן.

מאז תחילת השנה קיפחו את חייהם 37 עובדים באתרי בנייה ברחבי הארץ. עוד שני עוברי אורח נהרגו ליד אתרי בנייה בשל מחדלי בטיחות. ההסתדרות הציגה רשימת דרישות לממשלה לשם הגברת הבטיחות בענף. אחד הצעדים העיקריים שעתידים להיות מיושמים הוא הפיכת תקן הפיגומים הקיים רשמי ומחייב. בעבר התנגדו הקבלנים לכך, וטענו שהמהלך ייקר את עלויות הבנייה.

דרישה נוספת של ההסתדרות עוסקת בתחום המנופאים, ולפיה תקודם הצעת חוק להעסקת מנופאים בידי חברות ייעודיות. בנוסף מתייחסת ההסתדרות להכשרות הפועלים, כאשר חובת הכשרה וריענון תהא תנאי לחידוש רישיון תקופתי. עשיית סדר בתחום הרישיונות המזויפים היא דרישה נוספת של ניסנקורן ממשרדי הממשלה, זאת באמצעות הדפסת רישיונות קשים לזיוף והוספת תמונה למאגרי בעלי הרישיון, שיקשו עד מאוד על השימוש ברישיונות מזויפים.

יו"ר ההסתדרות סיפר בהתכנסות נציגי הוועדים בבניין הוועד הפועל של ההסתדרות בתל אביב: "ישבתי אתמול בלילה עם נציגי הממשלה ודנו בנושא הפקחים – סיפור של 20 מיליון שקל. זה אומר 'אתה תביא', זה אומר 'אתה תביא'. מדינת ישראל הגדולה לא יכולה לגייס 20 מיליון שקל לבטיחות? תחשבו כמה מיליארדים ייחסכו בביטוח הלאומי".

"על כל אחד מאיתנו לדעת שהוא יוצא להצלת חיי אדם. אני קורא לשרים בממשלה, שאני יודע שהנושא החברתי בלבם, לפעול. במחיר קטן, אפשר להציל חיי אדם רבים. אנחנו, ההסתדרות, לא נתפשר בנושא זה", הדגיש.

    יו"ר הוועד הארצי של ארגון המנופאים, דן ורשבסקי, אמר באותו כינוס: "הגיע הזמן שישימו לב שאנחנו קיימים ושישמרו על הזכויות שלנו. אנחנו רק אמצעי כדי שהקבלנים ירוויחו כסף, אבל גרועה יותר היא המדינה שאינה רוצה לאכוף את החוק. התמיכה מהקהל פה בכנס נותנת לנו כוח".

המנופאית קטי קרקולוב, שפוטרה לאחר שסירבה לעלות על מנוף בעת סערה בינואר 2016, הוסיפה: "נמאס לי שמתייחסים אלינו כאל פועלים שקופים. אני פונה לכל העובדים באשר הם ומבקשת לא לקחת את החיים שלכם כמובן מאליו. תלחמו למען הזכויות שלכם, תגנו על החיים שלכם. אנחנו מאורגנים, אנחנו לא שקופים ואנחנו לא לבד".

מק"י וחד"ש, על נציגיהן בהסתדרות, בירכו על התגייסות ניסנקורן וועדי העובדים למען מטרה זו ועל ההסכמות החשובות בין ההסתדרות לבין משרדי הממשלה.