ללא מאבק נסגר מפעל פניציה בצפון ו-300 עובדיו פוטרו בהסכמת ההסתדרות

ועד העובדים וההסתדרות חתמו אתמול (רביעי) על הסכם שמסדיר את נושא הפיצויים לעובדי פניציה שיפוטרו בעקבות סגירת המפעל. מדובר באחד ממפעלי התעשייה הכבדה הוותיקים בישראל, שפועל זה 86 שנה והוא המפעל היחיד בארץ המייצר זכוכית שטוחה, המשמשת בעיקר לחלונות בתים. סגירת המפעל מגיעה לאחר שהנהלת המפעל ניסתה לסחוט מענק מהמדינה שלא אושר. על פי ההערכות, ההנהלה תשלם עוד שתי משכורות. בנוסף לפיצויי הפיטורים. יצוין שההסתדרות לא ניהלה כל מאבק כדי למנוע את סגירתו והיא רק דרשה הסכם להסדרת הפיטורים.

בניגוד לטענות ההנהלה: אספקת גז טבעי למפעל פניציה (צילום: סופרגז)

לפני כעשרים שנה עבר המפעל לאזור התעשייה ציפורית שליד כפר כנא. מפעל פניציה נקלע למשבר כבר לפני שמונה שנים, בשל עלייה במחירי הדלקים (שבינתיים ירדו פלאיים כשליש ממחירם בעת ההיא) ועיכוב בחיבור המפעל לתשתית הגז. יצוין שמאז נערך במפעל פרויקט ניסיוני לאספקת גז טבעי ללא הנחת תשתיות.

לאחר משבר זה נרכשה החברה על ידי קרן ההשקעות פורטיסימו בהסדר חוב. לאחרונה, ההנהלה עשתה שימוש באחרונה במשבר הקורונה ופנתה בבקשה למענק של 20 עד 30 מיליון שקל, "נוכח ירידה חדה בהיקף ההזמנות מאז פרוץ המשבר". בעלי המפעל אמרו כי ללא סיוע ממשלתי יאלצו לכבות את כבשן הענק שהוא לב המפעל. כיבוי הכבשן משמעותו סגירת המפעל, משום שהפעלתו מחדש כרוכה בתהליך ארוך ויקר שעלותו עשרות מיליוני שקלים. יצוין שההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה במפעל ב-30 במארס האחרון אך לא עשתה כל צעד כדי לממש אותו ולא נקטה בשום צעד מחאתי.