לכודים ברשת של אי-ודאות: עובדי ערוץ 10 שהתאגדו מתמודדים עם איום הפיטורים

ההסתדרות הכריזה בשבוע שעבר (5.7) על סכסוך עבודה בערוץ 10. זאת, לאחר שכמה מאות עובדי הערוץ התאגדו בהסתדרות על רקע ההסכם למיזוג בין הערוץ לבין חברת רשת. הם חוששים מאובדן מקום עבודתם ומפגיעה צפויה במעמדם ובשכרם בעקבות מיזוג זה.

בהסתדרות הסבירו כי "העילות לסכסוך נוגעות להחלטה החד-צדדית על מיזוג ערוץ 10 עם חברת רשת, מהלך שישפיע על העובדים והעלול להביא לפיטורים רחבי היקף. נציגות העובדים מלינה על כך שהנהלת ערוץ 10 מתנהלת בחוסר תום לב בכל הנוגע לקידום מהלך המיזוג, ללא הידברות ועדכון של ההסתדרות והעובדים. בין היתר מוחים העובדים על כך שהם עודכנו בדבר אישור המיזוג דרך אמצעי התקשורת".

2018-07-09_202543

שקופית שהוקרנה על מסך ערוץ 10 בעת מאבק העובדים נגד סגירתו בדצמבר 2014

יום לפני ההכרזה על התאגדות עובדי הערוץ, נחתם רשמית הסכם המיזוג בין רשת לערוץ עשר. כחלק מהסכם המיזוג, הודיעו הנהלות הערוצים כי בעלי המניות לא יהיו חברים בדירקטוריון החברה, אלא כי ימונה "דירקטוריון מקצועי בלבד". כבר בחודש שעבר (13.6) נחשף ב"דה מרקר", כי התקיימו שיחות על מיזוג בין שני הערוצים, המתקשים להתקיים כלכלית.

"מאז הפיצול של ערוץ 2 לשתי רשתות בדצמבר האחרון, עמד על הפרק המיזוג בין רשת לערוץ 10", מסביר גורם בחדשות 10 ל"זו הדרך". "מי שמכיר את שוק התקשורת יודע: לא יכולים להתקיים שלושה ערוצים מסחריים פעילים ורווחיים. מאז הפיצול כולם מפסידים. רשת מפסידה והבעלים שלה מתחילים למכור מניות, וערוץ 10 מפסיד גם".

חשוב לציין כי תהליך המיזוג, עליו שמעו העובדים רק דרך אמצעי התקשורת או בשיחות מסדרון, נעשה בין בעלי שתי חברות התקשורת המחזיקות בערוצים אלו: חברת RGE (בבעלותם של אביב גלעדי, לן בלווטניק ומשפחת רקאנטי) המחזיקה בערוץ 10 וגם בערוץ הילדים, בערוץ לוגי ובערוץ 8, ושותפיה (יוסי מימן וארנון מילצ'ן), מנהלים את המגעים מול גורמי השליטה בחברת רשת (משפחת עופר, חברת שטראוס השקעות והענקית אנדמול).

"לעובדי ערוץ 10 ולעובדי חדשות 10 אין שום חלק במיזוג זה  ובמכירה זו",  מסביר אותו גורם.  "המצב כעת הוא של חוסר ודאות וחוסר ידע שלנו העובדים לגבי עתידנו הכלכלי והמקצועי. אנחנו לא יודעים מה מצבנו, מה הולך להיות עם כולנו. כלום. אנחנו ניזונים אך ורק משמועות: אחד אומר שאחרי החגים כבר יתרחש המיזוג, אחרים אומרים שבעוד חצי שנה". לפי הדיווח ב"גלובס"  (5.7),  הסכימו  בעלי  המניות   על  30 בספטמבר  כתאריך  יעד  לאיחוד המתממש. כעת נמצא הכדור במגרש של עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים במשק, שעדיין לא אישרה את האיחוד בין שני הגופים.

עובדי ערוץ 10 נמנים עם שני גופים, בהתאם לתכנים אותם הם מפיקים: עובדי ערוץ 10 ועובדי חדשות 10. חברת החדשות של ערוץ 10 כוללת את מהדורות החדשות, את תכניות התחקירים ואת תכניות האירוח (דוגמת "היום שהיה", "חמש אצל רפי רשף" ו"לונדון את קירשנבאום"). עובדי ערוץ 10 מפיקים את יתר התוכן של הערוץ.

אם כן, אחת ממטרות המיזוג – לייתר את הצורך של רשת להקים חברת חדשות נוספת. לפי ההסכם שנחתם בין הזכייניות קשת ורשת, לאחר שלוש שנות קיום עצמאי, יצטרכו השתיים להקים חברות חדשות נפרדות (כעת, חברת החדשות של ערוץ 2 לשעבר משרתת את שני הערוצים).

"המיזוג עם חדשות 10 עשוי לחסוך לרשת כסף רב מאוד, וגם תשאיר את מערכת חדשות 10 מתפקדת", הוא מסכם. "אך הדבר יוצר שני מעמדות בקרב העובדים שלנו. עובדי חדשות 10 מוגנים יותר באופן יחסי. אמנם איש אינו מוגן ב-100% ואיום הפיטורים מרחף מעל כולנו, אבל לרשת אין כרגע עובדים בתפקידים מקבילים. עובדי ערוץ 10, לעומת זאת, נקלעו למצב חמור".

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב