ליצמן מסרב למסור נתונים על חברות הסיגריות המנסות להחדיר מוצריהן בישראל

משרד הבריאות בראשותו של סגן השר יעקב ליצמן מסרב למסור נתונים הנמצאים בידו על ההשקעה של חברות הסיגריות בפרסום ושיווק. כל אחת מחברות הטבק מחויבת עלפי חוק למסור את הנתונים מדי שנה, לצורך דו"ח של משרד הבריאות שמתפרסם ברבים – אך במשרד נמנעים מלחשוף את הנתונים המלאים. משרד הבריאות מפרסם נתונים כלליים בלבד, שאינם מאפשרים לנתח את האסטרטגיה שבאמצעותה מקודמים ומוחדרים לשוק המוצרים המזיקים. כך חשף אמש (חמישי) העלון המקוון "העין השביעית".

2018-10-19_160825

עלפי דו"חות משרד הבריאות, חברות הסיגריות הוציאו למעלה מחצי מיליארד שקל על פרסום ושיווק בישראל במשך עשור. בשנת 2016, השנה המאוחרת ביותר שנתוניה זמינים לעיון, תעשיית הטבק הוציאה כ-55 מיליון שקל על פרסום ושיווק בארץ.

בידי המשרד נתונים מפולחים על הוצאות הפרסום והשיווק של כל אחת מחברות הטבק הגדולות והבינוניות: התאגיד הבינלאומי פיליפמוריס, יצרנית הסיגריות הישראלית דובק וחברת הייבוא גלוברנדס. "איזו חברה אחראית לרוב ההוצאה על פרסום סיגריות, והאם ההצטמקות המתמשכת של נתח השוק של דובק באה לידי ביטוי גם בתקציבים שהיא מזרימה לרכישת פרסום? ועד כמה ענף העיתונות תלוי במפרסמת הגדולה מתוך השלוש, פיליפמוריס?", נשאל ב"עין השביעית".

במשרדו של ליצמן העדיפו להגן על האינטרס המסחרי של חברות הטבק. ליזי עופר, מרכזת חופש המידע במשרד הבריאות, מסרה בתשובתה כי המשרד מחויב לאזן בין מחויבותו לספק דין וחשבון לציבור ובין "הגנה על מידע בעל ערך כלכלי של חברות הטבק". לדבריה, חברות הסיגריות שמעבירות את הנתונים למשרד הבריאות עושות זאת בתנאי שהנתונים הפרטניים לגבי כל אחת מהן לא ייחשפו לעיני הציבור.

לכתבה המלאה:

https://www.the7eye.org.il/306434