לבנון לא מאפשרת לפליטים פלסטינים הבורחים מסוריה להיכנס לתחומה

לבנון לא אישרה את כניסתם של פליטים פלסטינים מסוריה ובהם נשים בהיריון, ילדים ונשים עם תינוקות עקב הידוק המגבלות בגבול, מסר השבוע דובר הארגון הבינלאומי לזכויות האדם "אמנסטי" עם פרסום מסמך בנושא. המסמך– "לא קיבלו מקלט: פלסטינים מסוריה מחפשים מקום בטוח בלבנון" – מדגיש את מצוקתן של משפחות שנקרעו לאחר שנפלו קורבן לשינויים בכללי הגבול בעת שניסו להיכנס ללבנון. באחד המקרים המזעזעים ביותר, אמא עם תינוק בן יומו לא קיבלה אישור להיכנס ללבנון, כאשר ניסתה להצטרף לבעלה וחמשת ילדיהם.

 2014-07-04_162642

רחוב במחנה הפליטים הפלסטיני ירמוק שבסוריה (צילום: האומות המאוחדות)

"על ידי מניעת כניסה מאם ותינוקה הרך, בין השאר, הרשויות הלבנוניות הפגינו זלזול מצמרר בזכויותיהם של פליטים שנמלטים מסכסוך דמים. באופן חד משמעי, אין לאסור כניסתו של אף אדם המחפש מקלט מסכסוך. לבנון מפרה את התחייבויותיה על פי החוק הבינלאומי", אמר שריף אלסעידעלי, ראש מחלקת זכויות פליטים ומהגרים באמנסטי אינטרנשיונל.

מהמחקר של אמנסטי עולה גם עדות למדיניות לאסור לחלוטין את כניסתם ללבנון של פליטים פלסטינים מסוריה ללא קשר לשאלה אם הם עומדים בתנאי הכניסה החדשים. עדות זו כוללת מסמך שדלף, ככל הנראה משירותי הביטחון, ובו הוראה לחברות תעופה העוברות דרך שדה התעופה המרכזי בביירות שלא להטיס ללבנון נוסעים שהם פליטים פלסטינים מסוריה, ללא קשר למסמכים שהם עשויים להחזיק. "הרשויות בלבנון חייבות לחדול באופן מיידי מהמדיניות המפלה באופן בוטה פליטים פלסטיניים המגיעים מסוריה. בעוד שגל הפליטים הביא לעומס עצום על משאביה של לבנון, אין שום תירוץ להפקרת הפליטים הפלסטיניים שמחפשים מקום בטוח בלבנון ", אמר הדובר.

אמנסטי גם מחדש את קריאתו לקהילה הבינלאומית להגביר את התמיכה הכספית במדינות השכנות לסוריה, ובהן גם לבנון, המארחות את המספר הגדול ביותר של פליטים מסוריה. "ניתן לומר כמעט בוודאות, כי ללא תמיכה ועזרה כספית בינלאומית גדולה יותר, ההגבלות בלבנון על כל הפליטים מסוריה יגדלו. סדר הגודל של משבר הפליטים מסוריה מחייב תגובה בינלאומית משותפת", אמר שריף אלסעידעלי.

לעיון במסמך המלא (באנגלית): 

http://www.amnesty.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/DeniedRefugePalestinianRefugeesFromSyriaInLebanon.pdf