לבנון: הקומוניסטים קוראים להמשיך במחאות ברחובות עד להפלת הממשלה

רבבות הפגינו הלילה והבוקר (שישי) בביירות ובערים לבנוניות נוספות תוך שהם חוסמים רחובות עם צמיגים ופחי אשפה בוערים, במחאה על המדיניות הכלכלית הניאוליברלית של הממשלה. כוחות הביטחון הגיבו בירי גז מדמיע לעבר המפגינים בביירות. אל השוטרים הצטרפו כוחות צבא. המחאה ההמונית, השנייה תוך חודש, מקורה בזעם בעקבות הטלת "מס וואטסאפ" על שיחות קוליות שיבוצעו באמצעות האפליקציה ודומותיה. לנוכח המחאות, הנחה שר החינוך של לבנון אכרם שהיב לסגור היום את כל בתי הספר והמוסדות האקדמיים במדינה.

מפגינים בביירות חוסמים הבוקר את הדרך לשדה התעופה הבינלאומי (צילום: מורנינג סטאר)

בהתאם לקביעה החדשה, על כל משתמש בוואטסאפ או באפליקציות דומות של שיחות קוליות ברשת יחול מס יומי בסך 20 סנט ליום ושישה דולרים מדי חודש. זאת, במסגרת תכנית כלכלית מבית היוצר של קרן המטבע הבינלאומית. עוד לפני שהמונים יצאו לרחוב, לבנונים רבים הביעו מורת רוח ברשתות החברתיות וציינו בין היתר כי "תעריפי התקשורת בלבנון הם ממילא הגבוהים בעולם". ההחלטה על המס החדש במסגרת תקציב המדינה ל-2020 התקבלה בביקורת רבה שהתבטאה ברשתות החברתיות, ובשעות הערב החלה לזלוג למחאה המונית ברחובות. המפגינים דרשו מהממשלה וחברי הפרלמנט להתפטר, ובמהלך ההפגנות נשמעו קריאות להפלת השלטון.

אמש הקיפו מפגינים את רכבו של שר החינוך שהיב ובקטעי וידאו מהאירוע ניתן לראות את הנהג מנסה לתמרן את דרכו בבטחה בין המפגינים. בשלב מסוים שני מאבטחים ירדו מהרכב עם כלי נשק אוטומטיים, וירו באוויר על מנת להרחיק את המפגינים, ללא הועיל. המפגינים התקרבו עוד יותר לכיוון המאבטח והחלו לצעוק "תירה בי, תירה בנו. אתם רוצים לירות? תירו!".

בעקבות המחאה הודיע שר התקשורת הלבנוני, מוחמד שקיר, כי הממשלה חוזרת בה מהחלטתה להטיל את המס על השימוש בוואטסאפ. בנוסף הוא טען כי "ידיים זרות עומדות מאחורי המצב הזה שקורה עכשיו בלבנון". נשיא לבנון מישל עאון התקשר לראש הממשלה סעד אלחרירי על מנת לדון במצב, והממשלה הודיעה על כינוס היום בהשתתפות כל השרים. הישיבה בוטלה בעקבות חסימות הכבישים ברחבי הבירה. הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית פרסמה הבוקר קריאה לחזק את המחאות ועד להפלת השלטון. בקריאה נאמר "יש להספיק את שוד העם הלבנוני בידיי הכנופיות שבשלטון".

בסוף ספטמבר עובדים וצעירים חסמו כבישים ורחובות ברחבי לבנון במחאה על המשבר הכלכלי אותו הם מאשימים בשחיתות הממשלתית. בין היתר הם הניפו סיסמאות נגד הממשלה והמפלגות החברות בה, נגד הקפיטליזם ונגד השחיתות השלטונית.

ההפגנות נערכו על פי קריאה שהתפרסמה ברשתות החברתיות, והגדולות שבהן התקיימו בבירה ביירות. קבוצות של מפגינים ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה כדי להגיע אל משרד ראש הממשלה. "אנחנו רעבים" ו"מהפכה – מהפכה!", הם צעקו. הבוקר נמסר בעיתונות הלבנונית שהמחאות שנערכו אתמול הן הגדולות ביותר מאז המחאה החברתית הקודמת שפרצה ב-2015 – "מחאת הזבל".