לבנון בעקבות הבחירות: האוריינטציה כלפי ארה"ב, סעודיה ואיראן

שיעור ההשתתפות בבחירות בלבנון (6.5) היה נמוך. קצת פחות ממחצית מאזרחיה מימשו את זכותם להצביע. זאת לעומת 54% מאזרחיה שנטלו חלק בבחירות הקודמות (2009). הסיבות לאי ההשתתפות הן אדישות ופסימיות, חוסר אמון באפשרות לשנות וכן שיטת הבחירות החדשה המסבכת והמפצלת את ההצבעה.

2018-05-15_195050

הגוש השיעי, שכלל את תנועת אמל, את חזבאללה ותומכים עצמאיים, הגדיל את כוחו ל-40 חברי פרלמנט מתוך 128 בסך הכול. "התנועה הפטריוטית החופשית", הגוש הנוצרי בראשותו של ג'יבראן בסיל (ומישל עאון הנשיא הנוכחי) השיג 29 מושבים. הגוש הסוני ותומכי "תנועת העתיד" בראשות סעד ח'רירי נחלש, וזכה ב-20 מנדטים בלבד. "חזית הכוחות הלבנוניים", המפלגה הימנית הקיצונית בראשות סמיר ג'עג'ע הגדילה את כוחה ל-15 מושבים. "המפלגה הסוציאליסטית המתקדמת", בראשותו של וליד ג'ומבלאט (דרוזי במוצאו) תשלח 9 חברים לפרלמנט, ומפלגות קטנות אחרות התחלקו ב-15 המנדטים הנותרים. המפלגה הקומוניסטית, המתנגדת לעדתיות ודוגלת בלבנון חילונית, דמוקרטית ועצמאית, השתתפה בבחירות במסגרת בריתות, ולא תהא לה נציגות עצמאית בפרלמנט הנוכחי.

בלבנון, לפי החוקה מימי הקולוניאליזם הצרפתי, מונצחת העדתיות באמצעות חלוקת משרות השלטון העיקריות על בסיס השתייכותי: יו"ר הפרלמנט תמיד שיעי, הנשיא נוצרי וראש הממשלה סוני. ב-21 במאי יתכנס הפרלמנט הלבנוני החדש ויבחר ביו"ר הפרלמנט שכנראה יהיה, שוב, נבי ברי (80), ראש תנועת אמל המכהן בתפקיד זה 25 שנה. ברי זכה בתמיכת ח'רירי, (הפרו-סעודי והפרו-מערבי) שאיבד מכוחו בביירות, בטריפולי ובצידון למועמדים סוניים שזכו בתמיכת חזבאללה (הפרו-איראני והאנטי-אמריקאי). הנשיא המכהן, הגנרל מישל עאון, יטיל את הרכבת הממשלה על אחד המועמדים הסוניים הבכירים ויחלו המגעים הקואליציוניים.

אחרי הבחירות הקודמות נמשכה הרכבת הממשלה חודשים רבים. דומה כי כעת לא עומד לרשות הלבנונים כל הזמן שבעולם. המתיחות בין ישראל לאיראן עלולה להתפרץ שוב ולסבך גם את לבנון במלחמה אזורית. בין לבנון לישראל קיימת גם מחלוקת בעניין גבולות המים הכלכליים בשל מציאת שדה גז גדול שישראל עומדת להתחיל לנצלו.

גם המצב הכלכלי הקשה בלבנון דוחק בהנהגה לפעול, כשברקע כמיליון פליטים סורים במצאו בה מקלט. המדינה עדיין לא השתקמה באמת ממלחמת האזרחים: ללבנון חוב לאומי עצום של 80 מיליארד דולר שהוא 160% מהתמ"ג. המדינה חיה מן היד אל הפה ומסובכת בהלוואות צרפתיות וסעודיות מתחדשות. השחיתות פושה בכל, השירותים אינם מתפקדים, אספקת החשמל איננה סדירה, המים מזוהמים, זיהום האוויר מחריף ומערכות החינוך והבריאות קורסות.

בהרם קאסימי, שר החוץ האיראני, בירך על תוצאות הבחירות. הוא הוסיף, כי עריכת בחירות שקטות בתנאים הקיימים במזרח התיכון היא בשורה חשובה בכיוון הדמוקרטי לכל הלבנונים. שגריר איחוד האמירויות והשגריר הסעודי פרסמו הודעה משותפת המברכת את סמיר ג'עג'ע הפלנגיסט על הישגיו בבחירות, אחרי שביקרו אותו במעוזו בהר הלבנון.

בישראל, התבטא בחריפות שר החינוך נפתלי בנט בחשבון הטוויטר שלו: "חיזבאללה = לבנון […] ישראל לא תבדיל בין המדינה הלבנונית לבין חזבאללה ותראה את לבנון כאחראית לכל פעולה שתצא מהטריטוריה שלה". כבר בשנה שעברה טענה ישראל כי החזבאללה השתלט על הצבא הלבנוני.

רבקה ריבריך, דוברת הפנטגון האמריקאי, הודיעה לעומת זאת שארה"ב תכבד גם הלאה את מחויבותה ללבנון הריבונית, ליציבותה ולביטחונה, ותמשיך לתמוך בצבא לבנון כצבא מקצועי, רב-עדתי וככוח הלגיטימי היחיד במדינה. יחד עם זאת, מגדירה ארה"ב את חזבאללה, החבר בפרלמנט הלבנוני, כארגון טרור. חסן נסראללה, המזכיר הכללי של חזבאללה, מצדו, רואה בתוצאות הבחירות (שחיזקו את מפלגתו באופן משמעותי) ניצחון מוסרי ופוליטי לארגון, המגן על המדינה מול הכוחות המנסים להשמיצו.

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגילין "זו הדרך" הקרוב