לא רק נתניהו והבוטים: גם בארה"ב משתמשים בסיפורים חצי-מבוססים על 'התערבות זרה בבחירות'

לאחר שנתיים ארוכות ועמוסות בחקירות, בהאשמות, בהדלפות, בסקופים ובספינים, שוחררו סוף כל סוף הממצאים העיקריים של חקירת מולר בעניין קשרי טראמפרוסיה. המסקנות שלה הרסניות, אם כי לא מאותן סיבות להן פיללו רבים בממסד של המפלגה הדמוקרטית בארצותהברית.

2019-04-08_194322

בסיכום הדוח נכתב: "החקירה לא קבעה שחברי קמפיין טראמפ קשרו קשר עם ממשלת רוסיה בפעולות התערבות בבחירות". קשה להסביר עד כמה הרסנית עבור השמאל הייתה ההכרזה על קשרי טראמפ ופוטין כ"פשע המאה". תיאוריית קשר זו הניבה סיקור תקשורתי סנסציוני ומתמשך, שהיה לעתים קרובות חסר אחריות ומטעה. נוכח הבחירות המתקרבות בארה"ב, הפכה המפלגה הדמוקרטית את קשרי טראמפ ופוטין למרכיב ההתנגדות המרכזי למדיניות טראמפ.

ואולם, ככל שהחקירה של מילר התקרבה לקו הסיום שלה, אפילו כלי תקשורת שבישלו שנים את הסיפור, החלו מפרסמים דיווחים ספקניים למדי. לאחרונה הן דמוקרטים והן רפובליקנים בוועדת המודיעין של הסנאט נאלצו להודות כי לא נמצאה "שום ראייה ישירה" לקשר בין טראמפ לרוסיה.

שנתיים לאחר ראשית הדיבורים על אותה "התערבות זרה בבחירות", קל לשכוח שעיקר הטענות לא היה רק לגבי "התערבות". ואכן, אם "התערבות זרה" היא טעם לפגם, הרי שגם מסע הבחירות של הילארי קלינטון "שיתף פעולה" עם ממשלת הימין הקיצוני של אוקראינה וכוחות דוגמת ערב הסעודית וישראל מתערבים בתדירות במערכת הבחירות האמריקאית. הטענה המרכזית ששימשה את מובילי דעת הקהל האמריקאית בשנתיים האחרונות ניזונה מפאניקה אנטירוסית, ובלבה עמד הרעיון שהנשיא טראמפ הוא "בובה", כלומר נתון להשפעה ישירה של ולדימיר פוטין.

אלא שלמרבה הצער, מדיניות טראמפ הפכה תיאוריה זו לבדיחה מרה. טראמפ הוא הנשיא האגרסיבי ביותר כלפי רוסיה מאז המלחמה הקרה. אך דבר ממה שעשה, לא משנה עד כמה עוינת לקרמלין היא מדיניותו (שליחת נשק לאוקראינה כדי להפציץ את סוריה; הנצחת מירוץ החימוש הגרעיני; התערבות בוונצואלה בניגוד לדעת הרוסים ועוד) – לא שכנעו את הממסד הליברלי אחרת.

נכון, הקמפיין הקולני של טראמפ בהחלט היה הזמנה פתוחה להשפעה ולשחיתות מכל הסוגים. זאת, בייחוד בהתחשב באינטרסים העסקיים המוצהרים שלו ושל בני משפחתו בחו"ל (בסעודיה, ברוסיה, בישראל, במקסיקו ועוד). האם ממשלת רוסיה ניסתה לחדור לקמפיין של טראמפ? ייתכן. אך קשה להאמין שהקרמלין ניבא את ניצחון טראמפ כאשר אפילו הוא עצמו לא חזה זאת.

ובמקום לפעול כדי להדיח את טראמפ מהשלטון או לייצר חלופה שמאלית לו, אנשי הממסד הדמוקרטיהליברלי בארה"ב העניקו לנשיא שי ניצחון תקשורתי וציבורי. טראמפ, שב-2016 ניהל קמפיין חריף נגד הממסד, יכול עתה לומר בהנאה: אמרתי לכם. הפופוליזם הזול של טראמפ גרף נקודות זכות ציבוריות, והאחרון יכול להתפאר בכך ש"המדינה העמוקה קשרה קשר נגד נשיאותו המרדנית". הדמוקרטים, מצדם, חייבים ללמוד להתנגד לטראמפיזם – במקום להזין אותו.

האקלים של פרשת "רוסיהגייט" יצר אווירה ציבורית אנטירוסית המסוכנת אפילו לשלום העולם כולו. באקלים זה, עצם הרעיון של פסגה אמריקאיתרוסית משותפת (צעד שגרתי לחלוטין עבור שתי המעצמות הגרעיניות המובילות) סחרר את התקשורת והפוליטיקאים בטירוף היסטרי שהזכיר את ימי "המלחמה בטרור". אישים בולטים האשימו את טראמפ ב"בגידה" וקראו להתקפה על רוסיה, שתסכן את חייהם של חפים מפשע.

פרשת "רוסיהגייט" הביאה תועלת רבה במיוחד למערכת הביטחון ובייחוד לארגוני הביון האמריקאיים. המוניטין של הCIA, שנפגע בעקבות מעורבותו בעינויים במקומות שונים בעולם, השתפר כעת. סוכנויות הביון, שהפילו ממשלות שנבחרו בבחירות דמוקרטיות, שסייעו לפשעי מלחמה, והמבצעות מעשים אלימים דרך קבע – מותגו מחדש ככאלה המבדילות בין הדמוקרטיה האמריקאית לעריצות הרוסית. לראשונה במילניום הנוכחי, מראים סקרים שהCIA זוכה בתמיכה רחבה יותר בקרב ציבורים ליברליים מאשר בקרב ציבורים שמרניים.

כעת מזהירים בשמאל האמריקאי, שצפוי "באקלאש": הפרשן הפוליטי ארי מילבר הצטרף למקהלת הקולות הטוענת כי הקמפיין של ברני סנדרס נעזר ברוסיה. טענות דומות עולות כלפי הנשיא המקסיקני השמאלי, אנדרס מנואל לופז אוברדור. יש סיבה להתרעת השמאל ביבשת אמריקה לגבי מקארתיזם 2.0.

זאת המורשת החשובה ביותר של שערוריית טראמפ ורוסיה: דהלגיטימציה של כל מאמץ דיפלומטי של שלום. תארו לכם שברני סנדרס ייבחר לנשיאות – אותו ברני סנדרס, שלמן 2016 ביטא חזון של מדיניות חוץ שוחרת שלום ושל צמצום המסחר בנשק. הוא יהיה חשוף להאשמות על קרבתו לרוסיה ועל קשריו הלכאוריים עם ממשלות שמאל סמכותניות. אינספור "דליפות אנונימיות" ישמשו כדי להכפיש את מדיניות החוץ שלו ואף להצדיק חקירות ממשלתיות.

כך, הסיום בקול ענות חלושה של פרשת "רוסיהגייט" הוכיח שהשמאל צדק. שוב. בדיוק כפי שהיה כאשר הזהירו אנשי השמאל מהתנהלותה המושחתת של משפחת קלינטון; בדיוק כפי שהזהירו אנשי השמאל הרדיקלי האמריקאי מפני העוני ומפני האכזבה מהמדיניות הניאוליברלית שעזרו להעלות את טראמפ לשלטון; כך בדיוק הזהירו אנשי השמאל כי השערורייה בעניין טראמפרוסיה היא בסיס קלוש למדי לבניית חזית התנגדות לטראמפ.

התנאים שהעלו את טראמפ ואת הפופוליזם הימני – משבר כלכלי, עוני, אבטלה – הם אלה שצריכים לזכות במענה שמאלי הולם. המאמצים התקשורתיים להוכיח שטראמפ הוא למעשה איש קש רוסי, כפי שכבר אפשר לראות, העלו וימשיכו להעלות חרס.

ברנקו מרקטיץ'

הרשימה פורסמה במקור באתר ג'קובין

ותתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב